کد مطلب: ۲۹ تاریخ انتشار: 13 بهمن 1398 / 12:05 ارسال نظر
چرا نباید از فضای مجازی غفلت کرد؟

ضرورت و اهمیت حضور در فضای مجازی

حضور در فضای مجازی و اهمیت و ضرورت آن

امروز اینترنت به بخشی جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شده است و از اینرو، با توجه به سهولت دسترسی به آن، حضور در فضای مجازی اهمیت فراوانی دارد.

مجله خبری روزلاگ: حضور در فضای مجازی اهمیت فراوانی دارد. چراکه با توجه به گسترش فضای مجازی و ارتباط تنگاتنگ آن با زندگی مردم، عدم حضور در فضای مجازی در حقیقت غفلتی بسیار آسیب زننده محسوب می شود. در این مطلب کوشیده ایم ضرورت و اهمیت حضور در فضای مجازی را مرور کنیم. با ما همراه باشید:

اهمیت حضور آگاهانه و هدفمند در فضای مجازی

امروزه، اینترنت در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که جهان جدید به صورت نظامی لبریز از اطلاعات الکترونیکی تبدیل شده است. اما این پدیده دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوان است که با برنامه ریزی متناسب می توان از دستاوردهای مثبت آن بهره برد و از ابعاد منفی در امان ماند. شمار زیادی از افراد از اقشار مختلف و با اهداف متفاوت همچون ارتقای آگاهی های جمعی، تبلیغات، ابراز نظرات و … در فضای مجازی شرکت دارند. نتایج مثبت در ابعاد عمومی، کمک وهمیاری، ارتقای تجربه، تفکر، سرگرمی و فعالیت های گروهی، از میان رفتن محدودیت زمانی و مکانی، و ابعاد منفی شاملتهدید فرهنگ و رسوم بومی، اعتیاد به اینترنت، کاهش روابط چهره ای، درج مطالب کذب و سوءاستفاده و کلاه برداری، قابل بحث و بررسی است. در این بین، حضور هدفمند در این فضا موجب ارتقای معارف تخصصی و سطح اعتماد و امنیت و دوریاز مسایل حاشیه ای خواهد شد.

اهمیت پرداختن به فضای مجازی

فضای مجازی و یا بهتر بگویم دنیای مجازی، دنیایی بسیار بزرگتر از دنیای واقعی است و این وسعت و بزرگی، این فرصت را فراهم کرده تا هر انسانی بتواند، دنیای درونی خود را در آن پیاده کند؛ دنیای درونی هر کس می تواند از کل دنیای حقیقی مادی بزرگتر باشد! و این یعنی وسعت دنیای مجازی می تواند میلیاردها برابر دنیای مادی خارجی باشد! و هر انسانی میتواند دنیای رویایی درون قلب خود را در آن بسازد. لذا برای کسی که در این دنیای وسیع پا گذاشته است واضح است که از هر دری وارد شود دنیایی وسیع پیش روی اوست؛ دنیاهای متعددی که قریب به اتفاق آنها یا شهوت جنسی و… است یا توحش است ویا لااقل توهمی بیش نیست؛ گویا همه دست به دست هم داده اند تا به دنیای “کالانعام بل هم اضل” تنزل پیدا کنند و در این میان سؤالی ذهن منِ نوعیِ مسلمان را درگیر کرده است که آیا نباید من هم دنیای رویایی خود را در این دنیای وسیع بسازم و نقش خود را ایفا کنم، دنیای رویایی من که دنیایی حقیقی، کامل و متکامل، مترقی، عرشی، الهی، آسمانی و رساننده انسان به جایی همنشین ملایک آسمان شود بلکه بالاتر، رساننده آدمی به جایی که بجز خدا نبیند! پس ساخت این دنیای زیبا حق من است. از طرفی دیگر این دنیاهای متعدد اینگونه نیست که هر کدام برای خودشان جای مخصوصی داشته باشند و تعرضی به دنیای دیگری نداشته باشند بلکه این دنیاهای کثیف و نجس، به دنیای نورانی من حمله می کنند و سعی در از بین بردن دنیای طلایی من دارند و این حمله در دنیای مجازی نیست بلکه در دنیای حقیقی و بیرونی است! و این چه جنگ ناجوانمردانه ایست؛ میلیاردها دنیای مجازی باطل دیگران، به تنها دنیای زیبا و حقیقی من در خارج حمله می کنند؛ بنابراین دفاع، تنها راه و حق و وظیفه من است، و از جهت سومی دنیاهای اهل باطل در این عالم مجازی آنقدر زیاد است که می توان گفت که این دنیای مجازی یک میدان جنگ است و دشمن به معنای واقعی با تمام قُوا وارد میدان شده اند بنابراین طبعا اهل حق هم باید با تمام قُوا وارد این میدان نابرابر شوند بلکه به دلیل چندین و چند برابر بودن اهل باطل نسبت به اهل حق باید هر شخصی از اهل حق، به تنهایی با یک لشگر از اهل باطل وارد این میدان نابرابر شود.

فضای مجازی بهترین فرصت و بدترین تهدید

پس از بیان اینکه، فضای مجازی و دنیاهای متعدد آن و وسعت بسیار زیادِ آن و در گیری بلکه جنگ تمام عیار این دنیاهایِ وسیع، با دین اسلام و اعتقاد مسلمانان و شیعیان، به خطر جای خالی مسلمانان و شیعیان تذکر داده می شود .

موارد زیر باعث شده که فضای مجازی بهترین فرصت برای تبلیغ دین در صورتی که از این فضا برای معرفی و شناخت حقایق دین استفاده شود و بدترین تهدید بر علیه دین شود اگر ما از شبهات مطرح در آن غافل شویم و این میدان را کامل به دشمن واگذاریم و این یعنی تشکیل لشگر جهاد تبلیغی ضروری و واجب است.

۱. نزدیک به نامحدود بودن استفاده از این دنیای مجازی

همانطور که قبلا اشاره شد، ما در دنیای واقعی و خارجی محدودیتهایی داریم و معمولا به نهایتِ آرزویی هایمان نمی رسیم؛ و آن نهایتِ آرزو، برای ما به یک رؤیا تبدیل می شود و دنیای مجازی یکی از بهترین جاههایی است که می تواند باعث تحقق آن رویا شود چون می توان گفت دنیای مجازی یک دنیای نا محدود است.

۲. امکان دسترسی به این دنیای مجازی در هر مکان و در هر زمان

در زمان ما در هر مکان حتی در روستاهای دور افتاده در کوهستان ها امکان دسترسی به این دنیای مجازی وجود دارد و تنها شرط آن، وجود برق و تلفن است که امروزه در هر روستای دور افتاده ای پیدا می شود؛ ضمن اینکه هیچ محدودیت زمانی هم وجود ندارد و در هر لحظه شبانه روز که شخص اراده کند می تواند وارد این دنیای پر هیاهو شود.

۳. اطلاع عمومی از وجود چنین فضایی

اگر عموم مردم از این فضا اطلاع نداشتند طبعا خطر آن کم و محدود به گروه خاصی بود اما عموم مردم از این دنیا اطلاع دارند.

۴. مقبولیت عمومی و اقبال اجتماعی

به خاطر امکانات و گستردگی و جزابیت این فضا، مقبولیت عمومی و اقبال اجتماعی به این فضا بسیار زیاد است.

۵. زمینه های مختلف ارتباطی

زمانی اینترنت برای افراد خاصی و در محدوده خاصی بود اما امروز نه تنها محدودیت فردی ندارد بلکه زمینه های مختلفی برای ارتباط وجود دارد که مهمترین و پیش پا افتاده ترین آنها شبکه های مختلف اجتماعی است.

موارد و نکات فوق، حاکی از وجود یک شمشیر دو طرف تیز و برّان است که یک طرف آن به سمت و ضرر ماست و یک طرف آن به سمت دشمن است، یعنی می تواند به ضرر ما باشد اما ما نیز می توانیم آنرا به نفع خود استفاده کنیم؛ توجه به ضررهای آن میتواند “ضرورت دفاع از دین و تبلیغ در فضای مجازی و تشکیل لشگر جهاد تبلیغی” را، و دقت در فواید و منفعت های آن، “آثار دفاع از دین و تبلیغ در فضای مجازی و تشکیل لشگر جهاد تبلیغی” را، برای همه واضح و آشکار میکند. و البته واضح است که اگر این شمشیر به دست کارشناس و متخصص بیفتد ضررهای آن هم به منفعت تبدیل میشود و بر علیه دشمن خواهد بود؛ اما آنچه موجب تأسف است این است که ظاهرا این شمشیر به دست دشمن است و دشمن دارد حداکثر استفاده از آنرا انجام می دهد؛ تهاجم شدید و همه جانبه دشمن در فضای مجازی حاکی از این حقیقت است دشمن در میدان جنگ در فضای مجازی هیچ محدودیتی و هیچ خط قرمزی را رعایت نکرده است؛ قانون این دنیای مجازی از قانون جنگل و حیوانات بسیار بدتر است! و مصداق واقعی بل هم اضل نسبت به حیوانات است! مثلا در شهوت جنسی، حیواناتی حریم دارند و خط قرمزی را رعایت می کنند، اما ظاهرا در فضای مجازی هیچ محدودیت و خط قرمزی وجود ندارد و اگر تنها همین جهت در این میدان جنگ بود، برای فساد جامعه و کساد بازار عقل و دین کافی بود اما این فقط یک جانب از این حمله همه جانبه است و این وظیفه ما را مضاعف می کند.

جمع بندی و خلاصه اهمیت حضور در فضای مجازی

باتوجه به ضررهای این فضا، “ضرورت دفاع از دین و تبلیغ در فضای مجازی و تشکیل لشگر جهاد تبلیغی”، و با دقت در فواید و منفعت های این فضا، “آثار دفاع از دین و تبلیغ در فضای مجازی و تشکیل لشگر جهاد تبلیغی”، واضح و آشکار می شود لذا در راستای این هدف، به بعضی محدودیت ها و موانع، در جا یی که مقتضی موجود نیست و یا مانع مفقود نیست، باید اشاره شود

مقام معظم رهبری: اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی، این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد. هر کس به‌اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.

۱_گاهی انسان حرف حق را می‌تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیون‌ها مخاطب برسد.

۲_گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم، اما می‌توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم.

۳_گاهی با یک‌کلام، یک جمله می‌توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم. به اعتقاد من، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است.

گردآوری از: ۱. مقاله مطالعه فضای مجازی اجتماعی و اهمیت حضور آگاهانه و هدفمند (سیویلیکا) ۲. اهمیت پرداختن به فضای مجازی (روح الله عطایی) ۳. اهمیت فضای مجازی (سید ابوالفضل رضویان)

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.