کد مطلب: ۴۸ تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 / 13:39 ارسال نظر
طرفداران برجام و اصلاح طلبان: نتیجه انتخابات چه خواهد بود؟

انتخابات پیش رو و سرنوشت طرفداران برجام

برجام طرفداران برجام

انتخابات مجلس یازدهم برای همه طیف های سیاسی کشور اهمیت فراوانی دارد. اما در این بین طرفداران برجام با توجه به نتایج آن نگرانی بیشتری برای آینده سیاسی خود دارند.

مجله خبری روزلاگ: در فاصله کمتر از سه هفته تا انتخابات مجلس یازدهم، جریان های سیاسی کشور در حال تکاپو و تلاش برای حضور فعال در انتخابات هستند. در این بین، با توجه به مشکلاتی که در رابطه با برجام برای کشور به وجود آمد، طرفداران برجام بیش از دیگران نگران آینده سیاسی خود هستند. به نظر می رسد تخریب شورای نگهبان و تلاش برای دوقطبی سازی جامعه را نیز بتوان در این راستا تحلیل نمود.

بر این اساس خبرگزاری آنا به قلم محمد علی حسن‌ نیا و با عنوان «اصلاح‌طلبان سردرگم و دولت ترسان از انتخابات مجلس؛ نه بزرگ مردم به برجامی‌ها در راه است؟» نوشت: صف‌بندی سیاسی جریان‌ها بعد از روند اعلام صلاحیت‌ها وارد فضای جدیدی شده است که بیشتر نشان از اتحاد اصولگرایان و عدم انسجام اصلاح‌طلبان دارد و بیشتر تحلیل‌گران اعتقاد دارند انتخابات دوم اسفند همه‌پرسی و نه بزرگی به طرفداران برجام و مذاکره است.

به نوشته آنا ۱۹ روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است. جریان، ائتلاف و گروه‌های سیاسی کماکان در حال برنامه‌ریزی برای حضور جدی در انتخابات دوم اسفند هستند.

در این میان دو جناح اصلی در کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تکاپوی زیادی برای چینش قوی و مستحکم انتخابات دارند. اصولگرایان از همان ابتدای سال جاری با ترکیب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پا به عرصه گذاشتند و اصلاح‌طلبان هم با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات کار را جلو می‌برند.

در میان اردوگاه اصلاحات دو قشر در تضاد یکدیگر وجود دارند. عده‌ای از همان ابتدا و بعد آشوب‌های آبان ۹۸ به‌‌دنبال تحریم انتخابات یا حداقل شرطی کردن آن بودند که عملاً در میان اصلاح‌طلبان جایگاه قوی پیدا ندارند و تا امروز حرف آنها برای اصلاح‌طلبان خریداری نداشته است؛ طیف اصلی این جریان افرادی از حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی هستند که در انتخابات مجلس ثبت نام کردند که بسیاری از آنها به دلیل جرم قطعی کیفری رد صلاحیت شدند.

طیفی دیگر در درون جریان اصلاحات که قالب هم هستند به رهبری محمدرضا عارف فعالیت دارند. آنها ذیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور داشته و در انتخابات ثبت نام کردند و بسیاری از آنها هم تأیید صلاحیت شدند. مصطفی کواکبیان، فاطمه سعیدی، مجید انصاری، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، محمدرضا بادامچی، محمود وکیلی فاطمه ذوالقدر، سروش، محمدی، علیرضا رحیمی، محمدرضا راه‌چمنی، مهدی شیخ، احمد مازنی، علی بختیار، علیجانی و فرید اولاد‌‌قبا از اصلاح‌طلبان شاخصی هستند که در انتخابات مجلس تأیید شدند و اعلام شده برخی از آنها در روند اعتراض‌ها تأیید خواهند شد. بر طبق اخبار موثق بیش از ۱۵۰ نفر اصلاح‌طلبان شاخص درجه اول برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند.

از همین منوال بود که محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که در حوزه انتخابیه که آنها فردی را داشته باشند حتماً‌ لیست خواهند داد. طبق گفته‌ای عارف آنها دیگر به نامزدهای اعتدالی و غیراصلاح‌طلب روی نمی‌آوردند و لیستشان را از افراد اصلاح‌طلب انتخاب خواهند کرد.

به نظر می‌رسد در درون جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات پیشرو روش پلیس خوب و بد در نظر گرفته شده است. برخی از اصلاح‌طلبان رادیکال به‌شدت حمله به شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دادند و برخی دیگر مانند؛ عارف، رسولی، انصاری با شورای نگهبان برای گرفتن امتیاز حداکثری تلاش می‌کنند. در همین راستا بود که مسئولان ارشد اصلاح‌طلب جلسات متعددی با شورای نگهبان برگزار کردند.

برخی از اصلاح‌طلبان درصدد این هستند که اینگونه به فضای کشور و مردم القا کنند که اگر نامزد مشکل‌دار آنها رد صلاحیت شود انتخابات بی‌رمقی در کشور برگزار می‌شود که این سناریو به نظر می‌رسد با شکست روبرو شود و راه به‌جای نبرد. از طرف دیگر شورای نگهبان هم در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای معترض در مرحله دوم بیش از ۲ هزار نفر دیگر را تأیید کرد که نشان می‌دهد بیش از ۵۵ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شدند.

البته دولت روحانی هم برای انتخابات دوم اسفند بیکار نبوده است و شخص رئیس دولت در ماه‌های اخیر به‌شدت شورای نگهبان را مورد هجمه قرار داده است که با پاسخ‌های سخنگوی این شورا روبرو شد. عباسعلی کدخدایی در توئیتی اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور به‌دنبال «پروژه ضد ملی» است که انتخابات را زیر سؤال می‌برد که این صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان واکنش‌های بسیار تندی از سوی دولتمردان را در پی داشت. کدخدایی روز گذشته هم در پاسخ به سوال خبرنگار آنا که پرسیده بود آیا روحانی بار صلاحیت داماداش با شورای نگهبان نامه‌نگاری کرده است، گفته بود که در مورد این شخص خیر! پاسخی که نشان می‌دهد روحانی برای صلاحیت‌ها دیگر نامه‌نگاری کرده است.

این حمله‌های اصلاح‌طلبان و دولت به شورای نگهبان در حالی تشدید شده است که هفته گذشته خبر رسید جلسه‌ای انتخاباتی با حضور روحانی، ناطق‌نوری، سیدحسن خمینی و خاتمی در کاخ سعدآباد برگزار شده است که بعد از تکذیب‌های نهاد ریاست‌جمهوری، جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و مشاور رئیس دولت اصلاحات این جلسه را تأیید کرد.

در حالی چند روز اخیر دولت و اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها حمله می‌کنند که برخی از نفرات رد صلاحیت شده با مراجعه به شورای نگهبان ریز جزئیات پرونده‌هایش را دیده‌اند. در موردی مثلاً به هادی غفاری گفته شده بود که عدم التزام وی به اسلام به‌دلیل بدهکاری بانکی بوده است و محمود صادقی، نماینده فعلی تهران هم به‌دلیل داشتن پرونده‌های متعدد قضائی و شاکی خصوصی رد صلاحیت شده است. از طرفی دیگر هم پروانه مافی، نماینده تهران و عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در گفتگو با همشهری رسانه وابسته به شهرداری تهران و اصلاحات گفته بود که نفرات زیادی از بانوان و اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شده‌اند و مشکلی وجود ندارد.

بیشتر تحلیل‌گران اعتقاد دارند که حمله‌ها به شورای نگهبان از سوی دولت و اصلاح‌طلبان نشان ترس از شکست در میان آنهاست. مشکلات اقتصادی و معیشتی چند سال اخیر که توسط دولت روحانی به مردم تحمیل شده است موجی از نارضایتی شدیدی در بین مردم ایجاد کرده است. متحدین دولت هم این موضوع را درک کرده‌اند و حتی برخی پروژه عبور از دولت را کلید زدند.

حتی اصلاح‌طلبان هم در محافل و سخنرانی‌ها خودشان به دولت حمله می‌کنند و قصد دارند راه خودشان از دولت روحانی را که از سال ۹۲ آغاز شده و در ۹۶ به اوج رسیده بود جدا کنند. بیشتر تحلیل‌گران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که انتخابات دوم اسفند یک نه بزرگ به دولت و اصلاح‌طلبان خواهد بود و در همین مسیر اصلاحات با آوردن چهره‌های مشکل‌دار قصد دارد اصل انتخابات را زیر سؤال ببرد، در صورتی که همین جریان و شخص حسن روحانی با نظر و تأیید شورای نگهبان و آرای همین صندوق‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ و مجلس ۹۴ و شورای شهر ۹۶ پیروز شدند.

بر اساس این گزارش؛ اصلاح‌طلبان قصد دارند تا آخرین لحظه از بررسی صلاحیت تیغ حضور یا عدم شرکت در انتخابات دوم اسفند را بالای سری کشور نگه دارند. دولتمردان روحانی هم از نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و نه بزرگ مردم به آنها ترسان هستند. آنها می‌دانند که در نظرسنجی‌ها محبوبیت رئیس دولت به زیر ۷ درصد رسیده است.

فعلاً در فضای بعد از اعلام صلاحیت‌ها با بررسی تحلیل‌های و اطلاعات میدانی می‌توان نتیجه گرفت، اصولگرایان با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منظم‌تر جلو رفته و لیست‌های آنها در ۱۵۸ حوزه انتخابیه به افراد مورد نظر رسیده است. آنها در تهران هم به لیست ۹۰ نفر و سه برابر ظرفیت رسیده‌اند که به گفته‌ای سید‌محمد حسینی لیست ۳۰ نفر تهران با ترکیب بسیار جوان پا به عرصه انتخابات می‌گذارند.

در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حوزه انتخابیه تهران که اهمیت بسیاری دارد، مقرر شده است که ۳ روحانی، ۶ خانم، ۸ چهره شناخته شده ۵۰ سال به بالا و ۱۳ چهره جوان در فهرست ۳۰ نفره قرار دارند که نشان می‌دهد بیش از نیمی جوان از سوی اصولگرایان وارد کارزار بهارستان خواهند شد.

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.