کد مطلب: ۱۰۲۲ تاریخ انتشار: 9 دی 1399 / 10:30 ۳ نظر
درباره حسن مثنی جد سادات طباطبایی:

جد سادات طباطبایی کیست؟

سید سادات جد سادات اهل بیت عصمت و طهارت

حسن مثنی یکی از پسران امام حسن عسکری علیه السلام است. او را در سن ۳۵ سالگی به شهادت رسید. لقب حسن مثنی «طباطبا» است که جد سادات طباطبایی است.

مجله خبری روزلاگ: حسن بن حسن، معروف به «حسن مثنی» یکی از پسران امام حسن عسکری علیه السلام است که در کربلا نیز حضور داشت. او جد سادات طباطبایی است.

حسن مثنی از عمویش یکی از دو دختر او، سکینه و فاطمه را خواستگاری کرد. امام حسین علیه السلام به او فرمود: هرکدام را که بیشتر دوست داری اختیار کن. حسن شرم کرد و جواب نداد. حسین علیه السلام فرمود: برای تو فاطمه را اختیار کردم که با مادرم فاطمه سلام الله علیها شبیه تر است. و این ازدواج در همان ایام خروج امام از مدینه یا در بین راه مدینه و کربلا بوده است، و فاطمه بنت الحسین در کربلا نوعروس بود.

روز عاشورا حسن مثنی برای جنگ با دشمن به میدان رفت و همچنان جنگید تا جراحات بسیار بر بدنش رسید، بعضی نوشته اند هیجده زخم بر بدنش اصابت کرد.

حسن مثنی هفده نفر از دشمن را کشت، تا اینکه بر اثر ضربات دشمن بیهوش شده و به زمین افتاد، و تا روز یازدهم محرم، بیهوش بود، دشمن خیال کرد که او کشته شده لذا از او غافل گردید.

در روز یازدهم وقتی که به دستور عمر سعد، سرهای شهیدان را از بدن جدا ساختند، دیدند حسن مثنی نیمه جان است، اسماء بن خارجه از سربازان دشمن که با مادر حسن مثنی (به نام خوله) خویشاوندی داشت از جریان اطلاع یافت و از عمر سعد تقاضای مصرانه کرد که حسن را عفو کند، و عمر سعد او را عفو کرد.

اسماء بن خارجه حسن را که بیهوش بود با خود به کوفه برد تا به درمان او بپردازد، حسن در نزدیک کوفه به هوش آمد و وحشت زده از جای خود حرکت کرد و پرسید عمویم حسین کجاست؟

وقتی از جریان شهادت امام و یارانش آگاه شد، بسیار ناراحت و محزون گردید، اسماء او را در کوفه معالجه نمود تا بهبودی حاصل کرد و او را روانه مدینه نمود، او همچنان در مدینه می زیست تا اینکه به دستور عبدالملک (پنجمین خلیفه اموی) او را در سن ۳۵ سالگی مسموم کردند و به شهادت رسید. قبرش در قبرستان بقیع است، لقب حسن مثنی «طباطبا» است که جد سادات طباطبایی است.

گردآوری و تنظیم: فاطمه طحانی
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.