کد مطلب: ۱۰۳۵ تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1400 / 02:44 ارسال نظر
متن و ترجمه دعای بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ!

شب قدر با دعای مهمی که امام حسین (ع) به ما آموختند!

دعای مهمی که امام حسین ع به ما آموختند امام حسین کربلا شب قدر رمضان احیاء شب های قدر دعای مهم

دعای مهمی که امام حسین (ع) به فرزند خود آموختند تا در پیشامدهای عظیم بخواند، و در واقع به همه مردم آموخته اند را در این مطلب مطالعه بفرمایید.

مجله خبری روزلاگ: معارف شیعه سراسر عشق و محبت به حضرت حق است و زندگی امام حسین (ع) پر از معارفی است که برای شیعیان و محبان آن حضرت دستگیر و آموزنده است. یکی از معارفی که از امام حسین (ع) به ما رسیده است، دعایی است که آن حضرت به فرزند خود می آموزند تا در پیشامدهای عظیم آنرا بخواند. این دعا می تواند در لیالی قدر بسیار مفید باشد. شب قدر شب آمرزش گناهان و شب استجابت دعا و رقم خوردن سرنوشت یک سال شرعی ماست و از اینرو خواندن این دعای پربار در این شب بسیار راهگشاست. دعای مهمی که امام حسین (ع) به فرزند خود و در واقع به همه مردم آموخته اند را در ادامه مطالعه بفرمایید:

دعای مهمی که امام حسین (ع) به فرزند خود آموختند تا در پیشامدهای عظیم بخواند

از حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام روایت شده است که می‌فرمایند “پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه سلام الله علیها آن را به من آموخت فراگیر تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر تو وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد آن‌را بخوانی.”

از حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام روایت شده است که می‌فرمایند “پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه سلام الله علیها آن را به من آموخت فراگیر تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر تو وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد آن‌را بخوانی.”

متن دعایی که حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا به فرزند خود امام سجاد(ع) آموختند را در ادامه مطالعه بفرمایید. از حضرت زین‌العابدین علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: “پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم‌هایشان خون، فوران می‌کرد، فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه علیها السلام آن را به من آموخت فراگیر، او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل آن را فرا گرفته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد آنرا بخواند.

متن دعای مهمی که امام حسین (ع) به ما آموختند!

سپس فرمود: بخوان: بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا به جای«و افعل بی کذا و کذا» حاجات خود را ذکر کنی. (دعوات، قطب‌الدین راوندی، ص۵۴)

ترجمه: «به حق “یس ” و قرآن کریم ، و به حق ” طه ” و قرآن با عظمت، ای کسی که در برآوردن حاجت حاجتمندان توانایی ، ای کسی که از درون افراد خبر داری ، ای بر طرف کننده ی گرفتاری ها ، ای شادی بخش کسانی که غمزده اند ، ای کسی که به افراد پیر ترحم می کنی ،‌ای کسی که روزی طفل کوچک را میدهی، ای کسی که به تفسیر احتیاج نداری ، بر محمد و آلش درود فرست و آنچنان کن که…»

توجه: به جای کذا و کذا در عبارت دعا باید حاجت خود را بیان کرد.

طبق نقل روضة الشهداء حضرت فرمودند: “یا بنی! إذا رجعت إلی مدینة جدی بلّغه سلامی” یعنی پسرم هر گاه به شهر جدم برگشتی سلام مرا به جدم برسان.
همچنین از امام باقر(ع) نقل شده که فرمودند: امام زین العابدین(ع) در وقت وفاتشان فرمودند: “امام حسین در روز عاشورا مرا به سینه چسبانید و فرمود: پسر جان من تو را وصیت می کنم به آنچه پدرم هنگام وفاتش به من وصیت نمود. پسرم دوری نما و بپرهیز از ظلم در حق کسی که غیر خدا علیه تو یاوری را نیابد.

برگرفته از کتاب امالی شیخ صدوق به نقل از ایسنا و برنا.

تهیه و تنظیم: گروه معارف.
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.