کد مطلب: ۱۰۶۴ تاریخ انتشار: 30 تیر 1400 / 22:02 ارسال نظر
بیانیه تازه سید محمد خاتمی و ادامه سیاست یک بام و دو هوا!

متن کامل بیانیه خاتمی درباره حوادث خوزستان + جزئیات و واکنش‌ها

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات

سید محمد خاتمی از حامیان جدی حسن روحانی، در رابطه با مسئله آب خوزستان که نمادی از بی تدبیری دولت است دست به قلم شده و بیانیه سیاسی نوشته است!

مجله خبری روزلاگ: سید محمد خاتمی از حامیان جدی حسن روحانی که با «تَکرار» خود مردم را به رأی دادن به روحانی تشویق می کرد، و پس از مشکلات ریز و درشت اقتصادی و گرانی های عجیب و غریبی که دولت تدبیر به وجود آورد، نه تنها حاضر به عذرخواهی نشد، بلکه افاضه کرد: «پشیمان نیستیم بلکه قاطعانه از ایشان (روحانی) حمایت می کنیم و ایشان را موفق می دانیم!» حالا در رابطه با مسئله آب خوزستان که نمادی از بی تدبیری دولت است دست به قلم شده و بیانیه سیاسی نوشته است! در ادامه با متن کامل بیانیه خاتمی درباره حوادث خوزستان و نیز واکنش دیگر سیاسیون با ما همراه باشید:

متن کامل بیانیه خاتمی درباره مشکل آب خوزستان

بسم الله الرحمن الرحیم‌

خوزستان قلب اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدنیت ایران سرفراز و دارای نقش بزرگ در دفاع از تمامیت ارضی میهن و ایستادگی شگفت‌انگیز در برابر تجاوزگران در دوران جنگ تحمیلی و تحمل هزینه سنگین در آن جنگ، امروز با مشکلات بزرگی در زمینه زیست محیطی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی روبرو است و در حالی‌که بزرگترین رودخانه‌های پربرکت از درون این استان می‌گذرد تأسف آور و نیز شرم‌آور است که مردم استان (بخصوص بخش‌های محروم‌تر این استان) هنوز برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند.

بر این بیفزاییم وضع اسف‌بار زیست محیطی، بخصوص در سال‌های گذشته که از جمله سبب شد ریزگردها نفس مردم شریف را بگیرد و اینک مشکل حاد آب و برق در این تابستان سوزان و خشکسالی آزاردهنده و این مسأله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. بی‌تردید همه دولت‌ها در گذشته و حال و همه مسؤولان در همه رده‌ها باید مسؤولیت خود را بپذیرند و با عذرخواهی از مردم بکوشند تا هر چه زودتر این مشکلات حل شود. من نیز به نوبه خود از صمیم قلب از مردم شریف و بزرگوار استان عذرخواهی می کنم. گرچه تا آنجا که می‌دانم تصمیم‌های خوبی در گذشته‌ برای حل کوتاه مدت و میان مدت مسائل حاد خوزستان گرفته شده بود و اقدام‌هایی نیز آغاز شده که متأسفانه آنگونه که شاید و باید بعدها مورد توجه و پی‌گیری قرار نگرفت و اگر عمل می‌شد شاید امروز با این مشکلات روبرو نبودیم.‌

مردم به حق ناراضی هستند و نسبت به آنچه بر آنان می‌گذرد اعتراض دارند و انتقاد و اعتراض مسالمت آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است. من از جان‌باختن بعضی عزیزان و آسیب دیدن بعض دیگر بسیار متأسفم. امیدوارم اولا دولت و مسؤولان ذی‌ربط از مردم دلجویی کنند. ثانیا با عامل یا عاملانِ برخورد با مردم، بخصوص تدبیرکنندگان و آمران‌ِ برخورد خشونت‌آمیز با مردم با صراحت و شجاعت و بی‌اغماض برخورد شود. ثالثا با برنامه‌ریزی سنجیده و اولویت دادن به مسائل استان در جهت حل مشکلات فوری و اساسی به‌صورت فوق‌العاده اقدام به عمل آید. و از مردم شریف نیز می‌خواهم در حفظ هوشیاری خود بکوشند. امروز نیاز به وحدت و همدلی و صبوری و همکاری داریم. و مطمئن هستم که بیداری و هوشیاری مردم که مسالمت جویانه خواستار حق مسلم خود هستند سبب خواهد شد که هیچ جریان بدخواهی امکان سوء استفاده از اعتراض مردم و سوق دادن آن به آشوب پیدا نکند، همچنانکه هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.‌

سیدمحمد خاتمی‌
بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰

لجبازی سید محمد خاتمی و عدم پذیرش اشتباه سیاسی در حمایت از روحانی

مسبب بزرگ وضع موجود باز هم بیاینه سیاسی داد/ نگاهی به مواضع حامیان حسن روحانی درباره مشکل آب خوزستان و بی تدبیری دولت!

شکی نیست که مرحوم هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن خمینی، به عنوان حامیان اصلی حسن روحانی مسبب وضع موجود هستند. مرحوم هاشمی در دولت خود تلاش قابل توجهی برای حل مشکل آب خوزستان نکرد و بعضی از حامیان محیط زیست معتقدند سد سازی بی رویه و کارشناسی نشده دولت او منتج به این مشکلات شده است. در هر صورت هاشمی و خاتمی و حسن خمینی همه تلاش خود را به کار می گیرند و دولتی را به روی کار می آورند که کاریکاتوری از دولت مرحوم هاشمی است!

دولت روحانی نه تنها محاسن دولت هاشمی را ندارد، بلکه معایب آن چندین برابر آن دولت است. حقوق های نجومی، مدیران فاسد و مسئولان و وزرای میلیاردر در دولت حسن روحانی هیچ درکی از مشکلات مردم ندارند و همین می شود که امروز گرانی و مشکلات بی شمار اقتصادی مردم را آزار می دهد و خواب و خوراک را از آنها گرفته است، اما مسئولان دولتی نه تنها سفری به خوزستان یا دیگر نقاط کشور و در بطن مشکلات ندارند، بلکه مشغول سخنرانی و بیانیه سیاسی دادن و پست در فضای مجازی گذاشتن هستند!

یکی از مریدان مرحوم هاشمی غلامغلی رجایی، مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی است. او به بی تدبیری مسئولان دولت تدبیر اعتراف کرده و می گوید: «متأسفانه می بینیم خوزستان دوشیده و شیره جانش گرفته می شود ولی خودش دچار مشکلات اولیه ای مثل کمبود آب شُرب می ماند که مردم داد بزنند «ما تشنه هستیم». من پیشنهاد می کنم حاکمیت و رهبری به این قضیه ورود کنند. چون دولت نشان داد که در این قضیه خوب عمل نکرده و به دلایلی نمی تواند خوب عمل کند.» (جماران)

جواد امام یکی دیگر از اصلاح طلبان تندرو که تلاش زاید الوصفی در روی کار آمدن دولت روحانی داشت و دبیرکل حزب مجمع ایثارگران است می نویسد: ‌پاسخ به اعتراضات مردم دردمند و تشنه ‎خوزستان نیازمند تدبیر و ‎درک درست شرایط طاقت فرسای آنهاست نه ‎برخوردهای امنیتی و خشن! نبود آب و هوای سالم عرصه را بر مردم تنگ کرده و تاب و تحمل را از آنها ربوده و تنفس شان به شماره افتاده است فضا را امنیتی نکنیم کشور تاب ‎فتنه جدید را ندارد!

سعید حجاریان نیز که مترصد فرصت است تا از هر آب گل آلودی ماهی سیاسی خود را بگیرد با کنایه به دوران حماسه و خون و آزادسازی خرمشهر در پیامی در حساب توییتر خود نوشت: ممّد! کاش بودی و می‌دیدی… در جنگ هشت‌ساله خوزستانی‌ها بر سر ‎خاک مقابل گلوله‌های روبرو ایستادند اما الان بر سر آب به گلوله‌های پشت‌سر فکر می‌کنند. با سرنوشت ‎خوزستان بازی نکنید!

توصیه سید حسن خمینی برای حل بحران های خوزستان که در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد. او که خود از حامیان روحانی و مسببان وضع موجود است، با نگاهی فیلسوفانه، بدون اشاره به بی تدبیری دولت می نویسد: مشکلات خوزستان را باید با نگاهی جامع و مردم محور حل کرد؛ تنها و تنها با همیاری و مشارکت مردم در تصمیم گیری و اجرا، مشکلات قابل حل است!

و اینگونه است که خیل حامیان روحانی، امروز که بی تدبیری دولت در حل مشکلات کشور، و مشکل آب خوزستان دردسرساز شده است، ساز انتقاد کوک کرده و بدون کوچکترین اشاره ای به بی تدبیری دولت و نقش خودشان در روی کار آمدن دولت تدبیر، به داستان سرایی می پردازند!

نقش دولت خاتمی در مشکل آب خوزستان چیست؟

سوال اصلی اینجاست که نقش دولت اصلاحات در مشکل امروز مردم خوزستان چیست؟ پاسخ روشن است: در دولت خاتمی قرار بر این است که بر حسب وظیفه، مشکل آب خوزستان حل بشود. ایشان در اینباره می گوید: «برای من دردآور است که خوزستان در کنار پرآب ترین رودخانه های کشور و در کنار خلیج فارس هنوز از بی آبی و آب ناسالم رنج میبرد. من در اینجا به شما مردم عزیز قول میدهم که به یاری خداوند در طی یک سال آینده، آب آشامیدنی از گتوند به اهواز منتقل خواهد شد.»

اما ماننده همه وعده وعیدهای جریان اصلاحات، این وعده نیز به جایی نمی رسد و دولت خاتمی نه تنها برای رفع مشکل آب خوزستان تلاش موثری صورت نمی دهد، بلکه حضور خود او در آن مقطع نیز با بهانه ای واهی از سفر به خوزستان سر باز می زند.

مشرق نیوز دراینباره می نویسد: «خاتمی پس از پیروزی در انتخابات سال ۷۶ در حالی سفرش را به خاطر دیسک کمر به خوزستان لغو کرده بود به مردم این استان وعده داد تا مساله آب را حل می کند بعد از آن وعده پوچ؛ مساله خوزستان در دولت اصلاحات فراموش شد؛ در آن روزها اصلاح طلبان به جای پرداختن به وضعیت معیشتی مردم مشغول دعواهای سیاسی و اقدامات ساختار شکنانه چون جمع آوری امضاء برای رفراندوم قانون اساسی شدند. جالب آنکه خاتمی دوباره در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۰ دوباره به یاد مردم خوزستان افتاده و در سفر به این استان بار دیگر وعده های قبلی را تکرار کرد. خاتمی پس از پیروزی در آن انتخابات بار دیگر خلف وعده کرده و پاسخ به مطالبات مردم را فراموش کرد. اصلاح طلبان پس از پیروزی مجدد به جای تلاش برای عمران کشور در مجلس تحصن کرده و نظام را به جنگ علنی فراخواندند.مدتی بعد در انتخابات سال ۸۴ مردم پاسخ این بی محلی و کم کاری ها را به اصلاح طلبان دادند.»

پر رویی نجومی اصلاح طلبان درباره مشکل آب خوزستان!

شکی نیست که بی تدبیری محض دولت «تدبیر» این بلا را به سر خوزستان آورده است و در شرایطی که گوشه ای از جنوب کشور درگیر سیل است، خوزستان و شهرستان ها و روستاهای آن اسیر بی تدبیری و تشنگی است!

اما چه می شود که حضراتی که حامیان روحانی بوده اند، و در واقع مسبب وضع موجود اعم از گرانی، تورم، رکود، بیکاری، بحران های اجتماعی، کمبود مایحتاج اولیه زندگی و… هستند، در قامت منتقد ظاهر می شوند؟ پاسخ تنها همان است که زاکانی در مناظرات ریاست جمهوری به درستی بیان کرد: پر رویی نجومی! امیدواریم به زودی شاهد محاکمه همه مفسدان و خیانتکاران باشیم و سیاسیونی که به غلط از دولتی حمایت کردند که همه توان خود را روی مذاکره با «دشمن» قرار داد نیز به جای ادامه این روند، حداقل سکوت کنند!

گردآوری و تنظیم: گروه سیاسی روزلاگ
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.