کد مطلب: ۱۰۸۵ تاریخ انتشار: 14 شهریور 1400 / 13:44 ارسال نظر
جزئیات استعفای آیت الله صادق آملی لاریجانی از شورای نگهبان:

علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان چیست؟

آیت الله صادق آملی لاریجانی در کنار امام خامنه ای

یکی از علت‌های کناره گیری آیت الله آملی لاریجانی از شورای نگهبان علی رغم اختلاف نظرهای سیاسی با دیگر اعضای این شورا، پرداختن به امور علمی و حوزوی و آغاز درس خارج فقه است.

مجله خبری روزلاگ: دیروز، سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ آیت الله صادق آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان کناره گیری کرد و به این ترتیب، رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت الاسلام حسینی خراسانی را به عضویت در شورای نگهبان منصوب کردند. اما علت علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان چیست؟ با ما همراه باشید:

انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

پس از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی، رهبر انقلاب آیت الله شاهرودی را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند و پس از ارتحال آیت الله شاهرودی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت به آیت الله آملی لاریجانی رسید و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله آملی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقهای شورای نگهبان شد. سایت لیدر دات آی آر در دی ماه ۹۷ حکم انتصاب لاریجانی را منتشر می کند:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم/ آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته/ با توجه به نقش بی‌بدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رحمة‌الله‌علیه و ضرورت سامان‌یابی هر چه سریعتر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تأثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب می‌کنم.

همان‌طور که پیش از این در حکم دوره‌ی جدید آمده است، مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز می‌باشد که با توجه به سابقه‌ی برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پر تلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.

با عنایت به اهمیت مسئولیتها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همه‌جانبه‌اش را برای آن جناب و همکاران مسألت مینمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله/ سیّد علی خامنه‌ای/ ۹ دی ۹۷

کناره گیری آیت الله آملی لاریجانی و انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌خراسانی به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان

پس از کناره گیری آیت الله آملی لاریجانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌خراسانی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم/ جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد حسینی خراسانی دامت‌توفیقاته/ با عنایت به کناره‌گیری حضرت آقای آملی دامت‌برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب میکنم و مزید توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم./ سیّدعلی خامنه‌ای/۱۳ شهریور ۱۴۰۰

آیا علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان سیاسی است؟

پس از کناره گیری حضرت آقای آملی لاریجانی از شورای نگهبان، واکنش های مختلفی توسط شخصیت های مختلف و سیاسیون کشور صورت گرفت. در ادامه به بررسی این واکنش ها می پردازیم.

واکنش طحان نظیف به کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان

واکنش طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان به کناره‌گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان

به نوشته مشرق، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر نوشت: ‏آیت الله حسینی‌خراسانی با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت شورای نگهبان منصوب شدند.

برای ایشان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم حضور ایشان در تقویت نظرات فقهی شورا مؤثر باشد.

به عنوان عضوی از این شورا از خدمات و نظرات حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی در طول دوران عضویت‌شان تشکر می‌کنم.

واکنش ایندیپندنت فارسی به کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان

ایندیپندنت فارسی independentpersian به صورت غیر مستقیم سعی دارد تا کناره گیری آملی لاریجانی را سیاسی جلوه دهد. این سایت در انتهای خبر انتصاب حجت الاسلام حسینی می نویسد: «وی اوایل خرداد ماه گفته بود «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع ندیده» و دلیل نابسامانی‌های موجود در این شورا را «تا حد زیادی دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی» عنوان کرده بود.»

علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان از نظر بی بی سی فارسی

واکنش بی بی سی فارسی به کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان

سایت خبری بی‌بی‌سی فارسی به شدت تلاش می کند تا علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان را سیاسی جلوه دهد. این سایت می نویسد: صادق آملی لاریجانی که در انتخابات اخیر به یکی از اعضای ناراضی شورای نگهبان تبدیل شده بود، از عضویت در این شورا استعفا کرد.

آقای لاریجانی در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰، به رد صلاحیت برادر کوچکترش علی لاریجانی توسط شورای نگهبان معترض بود و در نهایت حتی اعتبارنامه ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی را امضا نکرد.

در پی استعفای آقای لاریجانی از شورای نگهبان، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، یک روحانی دیگر به نام احمد حسینی خراسانی را به عضویت این شورا منصوب کرد.

شورای نگهبان یکی از نهادهای بسیار قدرتمند در ساختار جمهوری اسلامی در ایران است که ۱۲ عضو دارد. شش تن از ۱۲ عضو، روحانیونی هستند که توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند و شش نفر دیگر، حقوقدانانی که توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب می‌شوند.

صادق آملی لاریجانی از اعضای روحانی شورای نگهبان بود که حالا جایش را به آقای حسینی خراسانی داده است.

احمد حسینی خراسانی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بود که حالا به این سمت مهم منصوب شده است.

شورای نگهبان نهادی است که در ایران نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را پیش از رای مردم انتخاب می‌کند.

همچنین تمامی قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شوند باید از سوی شورای نگهبان نیز تایید شوند.

مشکل صادق لاریجانی چه بود؟

صادق آملی لاریجانی خود یکی از روحانیون محافظه‌کار و با نفوذ ساختار جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. او همین حالا نیز به رغم کناره‌گیری از عضویت شورای نگهبان، سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد.

آقای لاریجانی همچنین در فاصله دو ماه بعد ازانتخابات سال ۸۸ و همزمان با اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شد و دو دوره (نزدیک به یک دهه) در این سمت ماند.

اما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، اختلافی میان او و خانواده‌اش و گروهی از محافظه‌کاران نزدیک به آقای خامنه‌ای شکل گرفت. در این انتخابات برادر آقای لاریجانی در تلاش بود تا نامزد شود و با ابراهیم رئیسی رقابت کند.

از ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد مورد نظر اصولگرایان تندرو و نزدیک به سپاه نام برده می‌شد. اما به رغم اینکه خانواده لاریجانی نیز خود از اصولگرایان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای محسوب می‌شوند، کماکان یکی از اعضای این خانواده در انتخابات نامزد شد.

نامزدی علی لاریجانی به این گمانه دامن زد که جریان‌های میانه‌روی حامی حسن روحانی یا حتی اصلاح‌طلبان از او در برابر ابراهیم رئیسی حمایت کنند.

همزمان در پی گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای، مساله رقابت احتمالی صادق آملی لاریجانی و ابراهیم رئیسی به عنوان کسانی که بختی برای رهبری دارند نیز مطرح شد.

اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان برای نامزدی ریاست جمهوری، انتخاب نشد.

کمی بعد، صادق آملی لاریجانی که خود عضو شورای نگهبان بود، بیانیه‌‌ای صادر کرد و به روند انتخاب نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان معترض شد.

او در این بیانیه نوشت که “بعد از ۲۰ سال عضویت در شورای نگهبان” هیچ گاه تصمیمات شورا، “چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها تا این حد غیرقابل دفاع” نبوده است.

او در این بیانیه خبرساز، نهادهای امنیتی را متهم کرد که در روند انتخاب نامزدهای انتخابات مداخله کرده‌اند.

بعد از برپایی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نیز رسانه‌ها خبر دادند که اعتبارنامه ریاست‌جمهوری آقای رئیسی توسط صادق لاریجانی به عنوان عضو شورای نگهبان امضا نشده است.

این خبر توسط هادی طحان نظیف، سخنگوی جدید شورای نگهبان تایید شد. اما او تاکید کرد که امضا نشدن اعتبارنامه ابراهیم رئیسی توسط یکی از اعضای شورای نگهبان، خدشه‌ای به مشروعیت حقوقی و قانونی ریاست جمهوری آقای رئیسی وارد نمی‌کند.

به گفته‌ آقای طحان نظیف، این اعتبارنامه به طور معمول توسط اعضایی امضا می‌شود که در مراسم تحلیف حضور دارند.

در تصاویر مراسم تحلیف آقای رئیسی، اثری از صادق آملی لاریجانی و برادرش علی لاریجانی دیده نمی‌شد.

این سایت همچنین زیر تصاویری که در گزارش خبری خود منتشر کرده است این جملات را درج کرده است:

۱. صادق لاریجانی همواره به عنوان چهره وفادار به علی خامنه ای شناخته می شد
۲. لاریجانی‌ها چهره‌های بانفوذ جمهوری اسلامی محسوب می‌شدند. در این عکس که دو سال پیش گرفته شده، علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس وقت و صادق لاریجانی به عنوان رئیس تشخیص مصلحت نظام در کنار رهبر نشسته‌اند
۳. این احتمال مطرح شده بود که نیروهای میانه‌رو و حتی اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی از علی لاریجانی در برابر ابراهیم رئیسی حمایت کنند.
۴. شورای نگهبان نهادی بسیار قدرتمند با ۱۲ عضو است.
۵. صادق لاریجانی در حال حاضر رئیس تشخیص مصلحت نظام است.

واکنش تاجزاده به کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان

تاجزاده از متهمین فتنه های ۷۸ و ۸۸ و از حامیان سرسخت روحانی و برجام، که با توجه به محکومیتش در فتنه ۸۸ و دستگیری و زندانی که در پرونده داشت، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندید انتخابات شده بود، همواره شدیدترین حملات را به نهادهای انقلابی انجام می دهد. بعد از کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان نیز آقای تاجزاده تلاش می کند تا علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان را کاملا سیاسی جلوه دهد. سایت روزنامه اقتصادی آسیا می نویسد: مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب، با انتشار توییتی از انتصاب آقای حسینی خراسانی به این سمت انتقاد کرد و آن را نشانه عدم بی‌طرفی شورای نگهبان دانست. وی در انتهای توییت خود نوشت: «به حزب شورای نگهبان خوش آمدید!»

اما آیا کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان سیاسی است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است حواشی سیاسی مواضع آیت الله آملی لاریجانی را نیز مورد بررسی قرار دهیم:

توئیت های آیت الله صادق آملی لاریجانی در انتقاد به عملکرد شورای نگهبان

انتقاد آملی لاریجانی به شورای نگهبان با توئیت های جنجالی

سایت اصلاح طلب خبرآنلاین با تیتر: «افشاگری آملی لاریجانی از رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان /دستگاه های امنیتی دخالت کردند /به خدا پناه می برم» می نویسند: آیت الله صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان به ردصلاحیت های گسترده این شورا اعتراض کرد. آیت الله صادق آملی لاریجانی در رشته توئیتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت:

۱. از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.

۲. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!!

۳. چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.

۴. این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون.»

۵. در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.

علت واقعی کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان چیست؟

درباره علت کناره گیری آملی لاریجانی از شورای نگهبان هنوز نمی توان به درستی قضاوت کرد و شاید در آینده ای نزدیک، خود ایشان درباره کناره گیری شان توضیحات لازم را ارائه دهند. اما آیا آنچه سایت های ضد انقلاب، رسانه های اصلاح طلب زنجیره ای، و امثال تاجزاده تلاش دارند آنرا بولد کنند، یعنی: جدایی آیت الله آملی لاریجانی از نظام، واقعیت دارد؟ پاسخ روشن است: قطعا خیر! چرا؟ بخوانید:

۱. آیت الله لاریجانی که در سال ۹۷ و بعد از ارتحال آیت الله شاهرودی توسط امام خامنه ای به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند هنوز در سمت خود باقی مانده اند و از این سمت استعفا نکرده اند! طبعا اگر بحث و گزاره جدایی آملی لاریجانی از نظام صحیح بود ایشان باید از این سمت نیز کناره گیری می کردند.

۲. آیت الله آملی لاریجانی در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارند. باز اگر آنچه جریان ضد انقلاب تلاش دارد آنرا به مخاطب القا کند، یعنی جدایی آملی لاریجانی از نظام صحیح بود ایشان باید از این سمت نیز استعفا می دادند!

۳. رابطه آیت الله آملی لاریجانی با آیت الله رئیسی قبل از انتخابات ۱۴۰۰ و به عنوان رئیس قوه قضائیه رابطه ای کاملا «انقلابی» و خوب است. آیت آملی لاریجانی بعد از پایان دوره دوم ریاست خود در قوه قضائیه و انتخاب انتصاب آیت الله رئیسی بیان می دارند: مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) وجود داشته است. در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.» (اینجا بخوانید)

۴. اگرچه انتقاد آیت الله لاریجانی از عملکرد شورای نگهبان به جای خود باقیست و می تواند در کناره گیری ایشان از این شورا نقش داشته باشد، اما بلافاصله بعد از کناره گیری درس خارج آیت الله آملی لاریجانی آغاز می شود! اتفاقی که اهالی خبر و سیاست را به یاد کناره گیری آیت الله العظمی جوادی آملی از امامت جمعه قم می اندازد. این مرجع بزرگوار پس از فراغت از امامت جمعه قم، که هم به علت بیماری صورت گرفت و هم به علت مشغله علمی، فعالیت های علمی و حوزوی خود را گسترش دادند و به عنوان مرجع تقلیدی بصیر و ولایتمدار در کنار انقلاب باقی ماندند. کلیپ گریه های حسرت بار ایشان بعد از شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی و البته مواضع متعدد و انقلابی و حسینی ایشان دلیل این مدعاست!

آغاز درس خارج آیت الله آملی لاریجانی پس از کناره گیری از شورای نگهبان

همانطور که ذکر شد، یکی از دلایل اصلی استعفا یا کناره گیری حضرت آیت الله آملی لاریجانی از شورای نگهبان، پرداختن به امور حوزوی و علمی است که آغاز بلافاصله درس خارج ایشان پس از استعفا، موید این ادعاست. هرچند اختلاف نظر سیاسی ایشان با دیگر اعضای شورای نگهبان نیز نباید کتمان شود، اما طبعا در «انقلاب» که به تعبر آیت الله آملی لاریجانی «حقیقت زنده و رو به پیشرفت» است این اختلاف نظرها طبیعی و درون خانوادگی است.

ایشان در اولین جلسه درس خارج خود بعد از کناره گیری از شورای نگهبان می فرمایند: انشاء الله یکی از الطاف خداوند این باشد که ما در درس ها دوستان را زیارت کنیم و آن حالت نشاط سرزندگی بحث ها برگردد انشاء الله.

در ادامه تصاویری از آغاز درس خارج فقه حضرت آیت الله آملی لاریجانی را مشاهده می فرمایید:

آغاز درس خارج آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامدرس خارج آیت الله آملی لاریجانی بعد از کناره گیری از شورای نگهبانآغاز مجدد درس خارج آیت الله صادق آملی لاریجانیگردآوری و تنظیم: گروه سیاسی روزلاگ
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.