کد مطلب: ۲۱۷ تاریخ انتشار: 18 بهمن 1398 / 03:08 ارسال نظر
تدبیر بی‌اعتبار و بهانه‌های بی‌اساس درباره عملکرد شورای نگهبان در انتخابات!

آیا حق با اصلاح طلبان است؟ (بررسی آماری)

اصلاح طلبان اصلاحات سیاست اصلاح طلبان در انتخابات

رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات همیشه ثابت بوده است. آنها با حمله به شورای نگهبان سعی در دوقطبی سازی و مظلوم نمایی دارند. اما آیا به لحاظ آماری ادعای اصلاح طلبان درست است؟

مجله خبری روزلاگ: مانند همیشه رویکرد جنجالی اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات مجلس هم انجام گرفت. آنها مطابق معمول درباره رد صلاحیت ها جنجال می کنند و در سه حالت چنین عملکردی دارند: ۱. اگر پیروز شوند با دست بسته پیروز شده اند! ۲. اگر شکست بخورند، انتخابات فرمایشی بوده است! ۳. اگر موفقیت نسبی کسب کنند هم از عدم شجاعت باقی نمایندگان سخن می گویند! این سیاست اگرچه نخ نما شده، اما به هر حال وجود دارد. با ما همراه باشید تا بی اساسی این رویکرد اصلاح طلبان را بررسی کنیم:

صولت مرتضوی با عنوان «تدبیر بی‌اعتبار و بهانه‌های بی‌اساس» نوشت: سلامت شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در جمهوری اسلامی در گرو مقبولیت و مشروعیت آنان است. آنچه مشروعیت آنان را محک می‌زند، میزان پایبندی‌شان به قانون و شرع مقدس است و ملاک مقبولیت هر طیف یا شخصیت سیاسی عمل به وعده و التزام به قول آنهاست.

به نوشته تسنیم سید صولت مرتضوی نوشت: ایران اسلامی در فراز و نشیب تاریخ حق‌طلبانه خود، امروز در موقعیت حساس و بی مانندی قرار گرفته که عبور سربلندانه و مقتدرانه از این برهه خاص و حساس، نیازمند اخلاص توأم با عقلانیت و بصیرت است؛ اخلاصی که در پی خود هم مشروعیت و هم مقبولیت به همراه بیاورد. چنان‌که دیدیم این خلوص در شهادت سردار دل‌ها و سرباز ایران چگونه جلوه کرد.

به جای وحدت همگانی پس از شهادت سردار سلیمانی برخی تلاش کردند وحدت و امنیت ملی را هدف قرار دادند!

در شرایطی که انتظار می‌رود خون آن شهید، برای وحدت همگانی ریسمانی الهی شود، برخی‌ها با بی تدبیری و بد تفسیری‌ها در بررسی عملکرد مخلصانه و مجاهدانه نظارت بر انتخابات، تلاشی را آغاز کرده‌اند که هدف آن چیزی جز نشانه گرفتن وحدت و امنیت ملی نیست.

همه باید بپذیریم رویگردانی طرفداران یک جریان سیاسی و اعلام پشیمانی حامیان یک شخصیت و نیز ناتوانی آن جریان در تحقق شعار‌های غیرواقعی را نمی‌توان، به کارکرد سالم ارکان جمهوریت و اسلامیت نظام مانند شورای نگهبان نسبت داد. همه می‌دانیم بهانه‌های بی اساس رد صلاحیت تعدادی از داوطلبان مجلس نمونه بارزی از بد اخلاقی‌های سیاسی امروز کشور و سرپوشی برای شکست یک جریان سیاسی است.

متأسفانه این طیف با بهره‌گیری از تمام ابزار‌ها و ظرفیت‌ها و تریبون‌هایی که نظام در اختیارشان قرار داده، آمار بی اساسی را به صورت وارونه به مردم ارائه می‌کنند که لازم دیدم در این باره نکاتی را باز‌گو نمایم، که شنیدن آن در روشنگری جامعه و پرده‌برداری از یک دروغ سیاسی حائز اهمیت است.

جزئیات آماری و درصدی رد صلاحیت های انتخابات مجلس یازدهم

۱- از مجموع ۲۹۰ نماینده کنونی حدود ۹۰ نماینده (به علت فساد‌مالی و…) تأیید صلاحیت نشده‌اند.

۲-حسب گزارش‌های منتشر شده از این تعداد ۴۵ نفر اصلاح‌طلب و ۳۵ نفر به اصطلاح اصولگرا و مابقی مستقل می‌باشند.

۳-از مجموع ‌۲۹۰ نماینده فعلی مجلس حدود ۱۳۲ نفر اصلاح‌طلب، ۸۳ نفر اصولگرا، ۶۵ نفر مستقل و مابقی اقلیت دینی و… هستند که ۵/ ۳۱ درصد آن‌ها رد صلاحیت شده‌اند.

۴- در بررسی دقیق از مجموع ۹۰ نماینده فعلی رد صلاحیت شده، گرایش سیاسی این افراد به این شرح است: ۱ /۱۱ درصد مستقل‌ها، ۵۰ درصد اصلاح طلب و ۹/ ۳۸ درصد اصولگرا. چنانچه میانگین وزنی نمایندگان مذکور و گرایش سیاسی آن‌ها را محاسبه کنیم، سهم ردصلاحیت شدگان از جریانات سیاسی به شرح زیر می‌باشد:

الف: سهم اصلاح‌ طلبان از کل نمایندگان مجلس معادل ۵/ ۴۵ درصد و سهم آن‌ها از ردصلاحیت شدگان معادل ۴۲ /۳ درصد؛ ب: سهم اصولگرایان از کل نمایندگان معادل ۶/ ۲۸ درصد و سهم آن‌ها از ردصلاحیت شدگان معادل ۱/۴۳ درصد و ج: سهم مستقل‌ها ازکل معادل ۴۱/ ۲۲ و سهم آن‌ها از ردصلاحیت شدگان معادل ۱۴ /۶درصد.

با این مقدمات اگر نگاهی بی طرفانه به مقوله رد صلاحیت شدگان بیندازیم، نتیجه این خواهد شد که تا چه اندازه پایه اتهامات آقای رئیس جمهور، اصلاح طلبان و جریان‌رسانه‌ای منتسب به ا‌یشان و همچنین بنگاه‌های خبرپراکنی بیگانه به شورای نگهبان بی اساس است و به روشنی در می‌یابیم نظام چگونه با دوراندیشی و فرصت دادن به همه جریان‌ها، راه را بر همه شائبه و شایعه‌ها بسته است؛ و البته هر انسان منصفی بعد از خواندن این آمار حقیقی در خواهد یافت که اقدام شورای نگهبان در عدم تأیید و رد صلاحیت مفسدان اقتصادی و… نه اینکه خداحافظی با جمهوریت نظام نیست بلکه مقوم جمهوریت بوده و سبب جلوگیری از تکرار مشروطیت است و مردم خواهند یافت ذره‌بین شورای نگهبان فساد شناسی است نه جریان شناسی سیاسی. با بهانه‌های بی اساس اعتبار رفته را باز نخواهید یافت. حتی شما آقای رئیس جمهور؟!

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.