کد مطلب: ۴۷۵ تاریخ انتشار: 30 بهمن 1398 / 09:24 ارسال نظر
آقای رئیس جمهور پاسخ دهید:

در کدام ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست‌؟

انتخابات یا انتصابات شایسته سالاری نصب افراد شایسته

آقای رئیس جمهور باید به این پرسش پاسخ دهند که در کدام ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست و «انتصابات» است. چراکه بدون اسم آوردن، هر حوزه انتخاباتی در مظان این «اتهام» قرار می گیرد!

مجله خبری روزلاگ: پس از اظهارات جنجالی و عجیب رئیس جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، شائبه جدیدی پیرامون انتخابات به وجود آمد و طبعا رسانه های زنجیره ای داخل کشور، با بولد کردن و بزرگ کردن آن، شروع به جار و جنجال کردند. با توجه به حاشیه های فراوان ایجاد شده، آقای رئیس جمهور باید پاسخ دهند که کدام ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست و کدام حوزه ها «رقابت» وجود ندارد؟ در این یادداشت، «احمد طحانی» این سوال را مطرح کرده است که کدام ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست و «رقابت» وجود ندارد. با ما همراه باشید:

سخنان جنجالی رئیس جمهور درباره ۴۴ حوزه انتخاباتی در کشور

آقای رئیس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه (متن کامل) فرموده اند: «امروز ظهر من از وزارت کشور پرسیدم وضع آن ۷۰ حوزه‌ای که گفتید رقابتی نیست بهتر شده یا نه؟ براساس آخرین گزارشی که امروز به من داده‌اند فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست و بقیه حوزه‌ها رقابتی است. اینکه انتخابات در اکثر حوزه‌ها رقابتی است و مردم حضور پیدا می‌کنند، برای من خوشحال‌کننده بود.»

در همین چند جمله، به اندازه کافی ابهام وجود دارد. مشخص نیست چه در سر جناب روحانی می گذرد و ایشان با این سرعت، به سمت چه هدفی در حرکت است؟ رئیس جمهوری که سالها در جایگاه خطیر «امنیت ملی» به خدمت مشغول بوده، با چه هدفی دست به تخریب و «کم رمق» کردن انتخابات می زند؟ خوب است آقای رئیس جمهور به این سوال رسانه ها و مردم پاسخ دهد که کدام ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست تا شائبه «انتصاباتی» بودن انتخابات در حوزه های مختلف مرتفع شود.

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به سخنان رئیس جمهور

پس از سخنان جنجالی رئیس جمهور تندترین واکنش را روزنامه جمهوری اسلامی نشان داد و در یادداشتی هم به «شورای نگهبان» و هم به «حوزه علمیه» حمله کرد. جمهوری اسلامی، روزنامه مطبوع و مورد علاقه مرحوم هاشمی رفسنجانی، که تحت نظر و اشراف «مسیح مهاجری» با تفکرات خاص سیاسی و دینی منتشر می شود، درباره سخنان جنجالی رئیس جمهور درباره ۴۴ حوزه بدون رقابت انتخابات می نویسد: «لابد آحاد ملت ایران نیز باید از این خوشحالی آقای رئیس‌جمهور، خوشحال باشند و خدا را شکر کنند که در دنیای ارتباطات و در زمانی که هزاران نفر برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب شده‌اند، ۴۴ حوزه انتخابیه بدون رقیب مانده است. به عبارت روشن‌تر خوشحال باشیم که هم‌وطنانمان برای تعیین تکلیف ۴۴ صندلی نمایندگی مجلس بدون اینکه مجبور باشند درباره افراد متعدد بررسی کنند تا یکی از آنها را به‌عنوان اصلح برگزینند و به او رأی بدهند، بدون معطلی اسم یکنفر را که رقیب ندارد می‌نویسند و به او رأی می‌دهند و خیال خودشان را راحت می‌کنند. ارزش این خوشحالی اینست که تکلیف حدود یک هفتم صندلی‌های مجلس یازدهم از همین حالا روشن است و برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران انتخابات با دردسر کمتری مواجه خواهند بود. این را باید به حساب شورای نگهبان بگذاریم که توانسته شرایط را طوری فراهم کند که چنین امتیازاتی در این انتخابات داشته باشیم.»

این روزنامه سپس با حمله به حوزه علمیه و تفکرات علماء که مشخص نیست با کدام سند و مدرکی بیان می شود می نویسد: «درباره کاستن نقش مردم در اداره امور، باید به این نکته کلیدی توجه داشته باشیم که چنین تفکری در نگاه تعدادی از نظریه‌پردازان حکومتی به‌ویژه در حوزه، ریشه دارد.آنها معتقدند اصولاً مردم نباید نقشی در اداره امور کشور داشته باشند و اینکه اکنون در قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش پررنگی به مردم داده شده، درست نیست و باید تصحیح شود. در مقابل، صاحبنظر برجسته‌ای همچون آیت‌الله بهشتی که مدیر مجلس خبرگان قانون اساسی بود، برای مردم نقش اصلی را قائل بود و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز براساس همین نقطه‌نظر شکل گرفت و تدوین و با آراء مردم تأیید شد.»

شایان ذکر است جای بحث ها و بررسی های تخصصی در نشریات، همایش ها و مراکز علمی است و آنجا پیرامون همه مباحث کشور و حتی مباحث دینی بحث و تبادل نظر صورت می گیرد. طبعا بحث تخصصی بستر تخصصی خود را می طلبد و حرکت عجیب روزنامه جمهوری اسلامی، یعنی کشاندن مباحث مطرح شده در یک جمع و مرکز خاص علمی، آنهم بدون ذکر سند و مدرک، به متن جامعه و چاپ آن در روزنامه کثیرالانتشار، نه تنها حرکت درستی نیست بلکه می تواند با سوء نیت و اهداف خاص انجام گرفته باشد و باید از دیدگاه صاحب نظرات به دقت مورد بحث قرار گیرد.

پاسخی به شبهه رئیس جمهور درباره ۴۴ حوزه انتخاباتی

در مورد اظهارات آقای رئیس جمهور نیز باید به چند نکته دقت کرد:

  1. یکی از سیاست های عجیب جریان های خاص سیاسی، «حرکت با چراغ خاموش» است. بنابراین نباید از این امر غافل بود. مرجع مدعای مطرح شده نیز یادداشت ها و مواضع اصلاح طلبانی است که این روش را مطرح کرده اند.
  2. اصولا در هر حوزه تعداد نامزدها بسیار زیاد و فراتر از حد انتظار است. خوب است جناب رئیس جمهور پاسخ دهند که دقیقا در کدام حوزه از سه جریان شاخص «اصلاح طلب»، «اصولگرا» و «مستقل» نامزد وجود ندارد؟
  3. با توجه به گرایش  فکری مردم و سمت و سوی رأی جامعه، که در تحلیل های حضرات اصلاح طلب «اعتراف» شده و در جای خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به صراحت «شکست» در انتخابات پیش بینی شده است. بنابراین حضرات با برنامه ریزی دقیق، سعی کرده اند که به نحو دیگری به هدف خود برسند. به این ترتیب که آنها می دانند جامعه به آنها اقبال ندارد و رأی نخواهد داد. (رک: مقالات و مصاحبه های حضرات اصلاح طلبی چون زیباکلام و… حتی خود رهبر معنوی اصلاحات هم بیان کرده اند که اینبار اگر من هم «تکرار» کنم مردم رأی نخواهند داد!) اما آنها می توانند با اهداف خاص خود به شورای نگهبان حمله کنند و به این نهاد «انقلابی» فشار بیاورند. به چه شکل؟ روش این است: اصلاح طلبان، تعداد زیادی از کسانی که می دانند «حتما» تأیید صلاحیت نمی شوند را به میدان می فرستند. شورای نگهبان طبعا به وظیفه «قانونی» خود عمل می کند. نتیجه چه خواهد بود؟ تعداد زیادی از افراد یک جریان خاص (اصلاح طلبان تندرو) رد صلاحیت می شوند! به این ترتیب سعی می شود فشار افکار عمومی به سمت «شورای نگهبان» متمایل شود. به عنوان مثال نمایندگان مجلس ششم و افرادی که «محکومیت» قضایی دارند یا در فتنه پیچیده ۸۸ به ایفای نقش پرداخته اند، شک دارند که تأیید صلاحیت نمی شوند؟ خیر! پس چرا امثال شکوری راد و دیگران ثبت نام کرده اند؟
  4. پاسخ جریان های معاند داخلی و دشمنان خارجی «انقلاب» را همواره «مردم» داده اند! در این دوره هم با همه کوتاهی های صورت گرفته، چه در دولت و چه در مجلس، باز «مردم» با مشارکت پر رنگ و باشکوه خود برگ زرین دیگری بر افتخارات خویش خواهند افزود. به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «دلها دست خداست» و خدای متعال، حامی و پشتیبان «مظلومان» و «مستضعفان» عالم است و جریان حق پیروز است. انشاء الله

نویسنده: احمد طحانی
منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.