کد مطلب: ۷۹ تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 / 21:29 ارسال نظر
مصونیت نمایندگان به آنها حق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را نمی‌دهد!

از مصونیت سیاسی نمایندگان تا نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی!

قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس نشر اکاذیب تشویش اذهان عمومی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به احضار پروانه سلحشوری به دادگاه گفت: مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس مجوز نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نیست!

مجله خبری روزبلاگ: بعضی از نمایندگان تندرو مجلس، از جمله محمود صادقی، پروانه سلحشوری و…، هرازگاهی با انتشار مطالب نادرست و خلاف واقع، دست به تشویش اذهان عمومی می زنند تا به اهداف سیاسی خود دست یابند. مقایسه حوادث آبان با انقلاب تونس، ماجرای واسطه های ۴ میلیاردی برای تأیید صلاحیت و… از جمله این موارد است. اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است که مصونیت سیاسی نمایندگان به آنها حق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را نمی دهد. با ما همراه باشید:

گفتگوی یک نماینده با راه دانا در خصوص احضار پروانه سلحشوری به دادگاه با عنوان «مصونیت نمایندگان به آنها حق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را نمی دهد» در این سایت منتشر شد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به احضار پروانه سلحشوری به دادگاه اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که در مجلس می افتد و اظهارنظرها و نطق هایی که برخی نمایندگان می کنند از لحاظ عقلی و عرفی بالاتر از هیئت نظارت است و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نمی تواند اینگونه جرائم و اینگونه اتهامات را مدیریت کند.

«احد آزادی خواه» نماینده مردم ملایر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به احضار پروانه سلحشوری به دادگاه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، اظهار داشت: برخی ها در مجلس یک سری اتفاقاتی در کشور رغم می زنند و به راحتی به انقلاب و امنیت کشور هزینه هایی تحمیل می کنند.

وی با بیان این که نمایندگان مصونیت هایی دارند، گفت: این مصونیت ها را باید برابر قانون تعریف کنیم؛ این که نمایندگان مصونیت دارند معنایش این است حق هر گونه اظهار نظر منطقی و معقول دارند و در واقع حق هر گونه پرخاشگری، شایعه پراکنی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را ندارند، بر همین اساس طبیعی است که نمایندگان در این گونه مسائل مصونیتی نخواهند داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: متاسفانه برای نمایندگان یک حصار امنی ایجاد شده است، انگار نمایندگان از آسمان هفتم نازل شده اند و فکر می کنند می توانند هر اقدامی، هر کلامی، هر حرفی و هر افترایی را به دیگران ببندند، اما در حقیقت این مسئله سزاوار نیست و باید برابر با قانون رفتار کنند.

نمایندگان باید قانون مند رفتار کنند/ سیستم قضایی با ناامن کنندگان کشور قاطعانه برخورد کند

آزادی خواه خاطر نشان کرد: نماینده باید قانون مند حرف بزند، قانون مند عمل کند و بتواند برای بیانات خودش ادله قابل قبول و محکمه پسند ارائه کند.

وی افزود: در مجلس دهم برخی از نمایندگان اظهارات و نطق هایی داشتند که حتی جریان ضد انقلاب هم این گونه اظهاراتی نمی کرد و این جای تاسف دارد که برخی ها از انقلاب و خون شهدا می گذرند.

نماینده مردم ملایر ضمن تشکر از دستگاه قضا گفت: سیستم قضایی نه با فرد مشخص بلکه با هر فردی که خارج از روال قانون سخن می گوید و فضا را ناامن می کند و مقدمات جریان سازی سیاسی را در کشور ایجاد می کند، باید قاطعانه برخورد کند.

هیئت نظارت بر نمایندگان به اشتباهات سهوی تذکر می دهد/ قوه قضائیه باید به مصادیق مجرمانه نمایندگان ورود کند

آزادی خواه در خصوص مصونیت سیاسی نمایندگان و واکنش هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در خصوص احضار پروانه سلحشوری گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درست است که از نظر قانونی برابر آیین نامه داخلی مجلس یک جایگاهی دارد، اما وقتی سیستم قضایی مستقل از قوای دوگانه دیگر وجود دارد، نقش این هیئت کمرنگ می شود.

وی ادامه داد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مانند شورای حل اختلاف عمل می کند یعنی وظیفه بازدارندگی دارد و باید بتواند برخی از انحرافات، اشتباهات سهوی و احتمالی و قابل پیش بینی نمایندگان را کنترل و تذکر دهد و در مقابل اقدامات انحرافی بازداراندگی ایجاد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: برخی از موضع گیری های نمایندگان فراتر از اشتباهات سهوی و انحرافات سیاسی است؛ اگر فردی قتلی انجام دهد یا مقدار زیادی مواد مخدر حمل کند و یا برخی از مصادیق مجرمانه را مرتکب شود، او را هرگز به شورای حل اختلاف ارجاع نمی دهند بلکه او را مستقیم به دستگاه قضایی معرفی می کنند و انتظار می رود که برای متهم حکم صادر کنند.

وی در پایان گفت: اتفاقاتی که در مجلس می افتد و اظهارنظرها و نطق هایی که برخی نمایندگان می کنند از لحاظ عقلی و عرفی بالاتر از هیئت نظارت است و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نمی تواند اینگونه جرائم و اینگونه اتهامات را مدیریت کند.

گفتگوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مصونیت سیاسی نمایندگان و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی.

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.