کد مطلب: ۸۳۳ تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1399 / 03:16 ارسال نظر
برگزيده اي از فصل سوم كتاب انسان ۲۵۰ ساله

اميرالمؤمنين در كلام مقام معظم رهبري حفظهم الله

رهبر معظم انقلاب رهبر فرزانه انقلاب آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری

وجود اميرالمومنين از جهات متعدد براي همه نسل هاي بشر، يك درس جاودانه و فراموش نشدني است. چه در محراب عبادتش، چه زهد و غرق شدن در ياد خدا و چه انگيزه هاي نفساني و مادي.

مجله خبری روزلاگ: در كلام مقام معظم رهبري اهل بیت عصمت و طهارت، و سیره و سبک زندگی آنان جایگاه ویژه ای دارد. در این مطلب امام علی (ع) در كلام مقام معظم رهبري بررسی شده است. بيانات آيت الله خامنه اي در رابطه با شخصيت امام اول شيعيان در زندگي شخصي و فردي و عبادي و در بعد جهاد و حكومت و از حيث تقوا است. ايشان امام اول را انساني برگزيده و درسي آموزنده براي همه نسل هاي بشر مي دانند. ايشان حكومت علي عليه السلام را تجسم حكومت الهي و كتاب نهج البلاغه را كتاب تقوا دانستند و تأويل آيه شريفه وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ را امام علي عليه السلام معرفي نمودند.

وجود اميرالمومنين از جهات متعدد براي همه نسل هاي بشر، يك درس جاودانه و فراموش نشدني است. چه در عمل فردي و در محراب عبادتش، چه زهد و غرق شدن در ياد خدا، چه در مبارزه با نفس و شيطان و انگيزه هاي نفساني و مادي.

اين جملات از زبان اميرالمومنين، در فضاي آفرينش و زندگي انسان، همچنان پرطنين است: «يا دنيا… غري غيري» اي جلوه هاي دنيا، اي زيبايي هاي پرجاذبه، برويد كس ديگري غير از علي را فريب بدهيد.

امام علي عليه السلام در بُعد جهاد براي برپاداشتن و به پاشدن خيمه حق و عدالت يك نمونه بود. آن روزي كه نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بار رسالت را بر دوش گرفت، از اولين ساعات، يك مبارز و مجاهد مومن و فداكار – كه هنوز در دوران نوجواني بود – در كنار خود پيدا كرد و او علي بود و تا آخرين ساعات عمر با بركت پيامبر، مجاهدت در راه برپاداشتن نظام اسلامي و حفظ كردن نظام اسلامي، لحظه اي اميرالمومنين را تنها نگذاشت.

اگر شما ملاحظه مي كنيد كه امروز مفاهيم حق و عدل و انسانيت و مفاهيمي كه براي انسان هاي هوشمند در دنيا باارزش است مانده و روز به روز قوي تر و راسخ تر شده است، به خاطر همان مجاهدت ها و فداكاري هاست.

اميرالمؤمنين در كلام مقام معظم رهبري حفظهم اللهبُعد ديگر از زندگي اميرالمومنين در ميدان حكومت است. آن وقتي كه اين انسان بزرگ انديش بالاخره بر مسند قدرت و حكومت دست پيدا كرد، در آن دوران كوتاه، كاري كرد كه اگر سال هاي سال، مورخان و نويسندگان و هنرمندان، بنويسند و تصوير كنند، كم گفته اند و كم تصوير كرده اند. علي عليه السلام معناي حكومت را عوض كرد.

او تجسم حكومت الهي، تجسم آيات الهي در ميان مسلمين، تجسم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» (سوره مباركه فتح آيه ۲۹) و تجسم عدل مطلق بود. او فقرا را به خود نزديك مي كرد – «كان يقرب المساكين» (شرح نهج البلاغه، ابن ابي حديد، ج۱، باب ۷۵، ص۲۲۶) و ضعفا را مورد رعايت خاص قرار مي داد.

بزرگترين خصوصيت علي عليه السلام تقواست. نهج البلاغه او كتاب تقواست و زندگي او راه و رسم تقواست. اين آيه شريفه: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» (سوره مباركه بقره آيه ۲۰۷) در شأن اميرالمومنين نازل شده و تأويل اين آيه علي بن ابي طالب عليه السلام است. آيه مي گويد: در ميان مردم كساني هستند كه جان خودشان را، يعني عزيزترين سرمايه اي كه هر انساني دارد، اين سرمايه عزيز انحصاري غير قابل جبران، را يك جا مي دهند تا خشنودي خدا را به دست آورند. «وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» خدا به بندگان خود رأفت دارد. اين مصداق كاملش، اميرالمومنين علي بن ابي طالب است.

(بخشي از كتاب زيباي «انسان ۲۵۰ ساله» برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري حفظهم الله)

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.