کد مطلب: ۱۲۴۳ تاریخ انتشار: 30 فروردین 1401 / 12:25 ۱ نظر
دو عملکرد خاتمی پدر از نگاه خاتمی پسر:

دو انتقاد سید عماد خاتمی به سید محمد خاتمی!

سید عماد خاتمی و سید محمد خاتمی

سید عماد خاتمی فرزند سید محمد خاتمی دو نقد را به عملکرد پدرش وارد می کند: اول فرافکنی درباره عملکرد دولت اصلاحات در دانشگاه تهران و دوم نحوه شرکت در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی.

مجله خبری روزلاگ: هفته نامه صدا گفتگویی با سید عماد خاتمی فرزند سید محمد خاتمی انجام داده است که در بخشی از این گفتگو، دو انتقاد سید عماد به پدرش بیان شده است. سید عماد خاتمی اولا به نحوه رأی دادن مرموز خاتمی در انتخابات مجلس نهم و رفتارش در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه تهران انتقاداتی وارد کرده است که به نوعی جالب توجه است.

شرکت در انتخابات مجلس نهم از سوی سید محمد خاتمی در دماوند بعد از فتنه ۸۸ و بهانه تقلب در انتخابات

یکی دیگر از انتقادات سید عماد خاتمی به پدرش، فرایند شرکت او در انتخابات مجلس نهم است. سید محمد خاتمی در آن دوران، در دماند و تقریبا به صورت مخفیانه در انتخابات شرکت کرد. آنهم درست دو سال بعد از اینکه به نظام تهمت «تقلب» در انتخابات را زده بود! سید عماد خاتمی در اینباره می گوید: یک مورد همان نحوه رای‌دادن در دماوند بود. سوای اینکه خود رای‌دادن در دماوند درست بود یا نه. نحوه فرایند سه چهار ماهه منجر به آن به نظر من غلط بود. یعنی باید جور دیگری این فرایند طی می‌شد.

نه. اینکه جای پرتی بود، ممکن است خودش پیام سیاسی داشته باشد و اساسا هم سیدمحمد خاتمی نمی‌تواند کار یواشکی انجام دهد. منظورم فضایی است که در جامعه ایجاد شده بود. البته ایشان هیچ وقت نگفته بود که رای نخواهد داد ولی تصور جامعه این بود که رای نخواهد داد. در آن مقطع، با این کار اعتماد یک‌سری سلب شد چون تصورشان این نبود. به نظرم اگر بنا بر رای‌دادن بود که حالا کار ندارم که کار درست یا غلطی بوده، لازم بود که اعتماد آدم‌هایی که به او علاقه‌مند هستند را حفظ کند. تاکید می‌کنم هیچ وقت نمی‌توانید پیدا کنید که سیدمحمد خاتمی در فلان جا گفته که من رای نخواهم داد ولی این تصور ایجاد شده بود. اگر می‌خواست رای دهد نباید می‌گذاشت این تصور ایجاد شود.

فرافکنی سید محمد خاتمی از عملکرد نامطلوب دولت اصلاحات در دانشگاه تهران

سید عماد خاتمی درباره فرافکنی پدرش درباره عملکرد دولت اصلاحات بیان می دارد: در دوره اصلاحات هم به نظرم می‌شد جاهایی به نحو دیگری عمل کرد. باز ممکن است نهایتا تصمیمش را تایید کنم اما فرایند را ممکن است خیلی وقت‌ها نقد داشته باشم. مثلا فرایندی که بر سر طرح لوایح دوقلو طی شد فرایند غلطی بود. یعنی یا محکم باید می‌ایستاد و می‌گفت که استعفا نخواهم داد یا اگر می‌گفت که استعفا می‌دهم، استعفا می‌داد. ببینید، من نمی‌گویم که باید استعفا می‌داد. می‌گویم نباید می‌گفت که استعفا می‌دهم و بعد استعفا نمی‌داد. مورد دیگر سخنان او در دانشگاه تهران، در سال ۸۳ بود. درست است که کلیت ماجرا یکی از نقاط قابل افتخار دوره اصلاحات می‌تواند باشد که یک‌سری دانشجویی که به جای خاصی هم وصل نیستند، سر رئیس‌جمهور فریاد می‌زنند، توهین می‌کنند و هیچ اتفاقی هم برای آنها نمی‌افتد ولی در آن جلسه، تندی‌هایی کردند که نباید می‌کردند. در آن جلسه جملاتی گفتند که نباید می‌گفتند. حتی این جمله تاریخی که همه خیلی دوست دارند و به عنوان یک دید و فراست عجیبی از طرف سیدمحمد خاتمی به آن نگاه می‌کنند هم درست نبود. اینکه او در آن سخنرانی گفت که بعد از من کسانی خواهند آمد که طور دیگری عمل خواهند کرد، این جواب قابل قبولی از یک رئیس‌جمهور آن هم بعد از ۸ سال نیست. وقتی شما به رئیس‌جمهوری می‌گویید چرا کار نکردید، او باید دفاع کند که من این کار را کردم یا بگوید چرا نگذاشتند کار کنم یا چرا نخواستند کار کنم یا هر دلیل دیگری. بالاخره باید از خودش دفاع کند. اینکه چون بعدی‌هایی خواهند بود که بدتر از من هستند، دلیل خوب‌بودن من نیست. مشخصا رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، باید پاسخگو باشد و جواب اینکه چرا کاری نکردی، این نیست که بعد از من کسانی خواهند آمد که عمل خواهند کرد و شما نتیجه عملشان را خواهید دید. این جواب درستی نیست از یک رئیس‌جمهور؛ هر چند خیلی جمله نوستالژیکی است و اصلاح‌طلبان ممکن است خیلی دوستش داشته باشند. می‌شود از این دست موارد نمونه‌های دیگری هم عنوان کرد.

در صورت تمایل می توانید متن کامل گفتگوی سید عماد خاتمی را که ایسنا با تیتر «ناگفته‌های پسر خاتمی از زندگی شخصی و سیاسی» منتشر کرده است اینجا بخوانید.

گفتنی است سید عماد خاتمی با فرمول مشهور ژن خوب در سال ۹۶ توانست به عنوان معاون سیاسی دبیرکل حزب اتحاد ملت فعالیت سیاسی خودش را دنبال کند. پستی که یک سیاستمدار اصلاح طلب بدون داشتن رانت و رابطه فامیلی، سالها طول می کشد تا شأن سیاسی و اعتبار لازم برای کسب آن جایگاه را به دست آورد.

سید محمد خاتمی پدر سید عماد خاتمی از سران فتنه ۸۸ بود که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، به همراه میرحسین موسوی و مهدی کروبی با ادعای واهی تقلب در انتخابات چند ماه کشور را به آشوب کشاند. نکته جالب اینکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر ادعای خود، یعنی تقلب در انتخابات پایبند ماندند و پس از آشوب ها و جرائم متعددی که در سطح کشور، به ویژه در تهران واقع شد، محصور شدند؛ اما محمد خاتمی برای رهایی از حصر راه خود را از این دو جدا کرد و عجیب اینکه در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی که ۲ سال بعد از انتخابات ۱۳۸۸ برگزار شد، رأی داد! رأی دادن دوباره خاتمی در انتخاباتی که مدعی تقلب در آن شده بود، انتقادات گسترده ای را در بین کنشگران سیاسی و سیاسیون داخلی و خارجی به همراه داشت و پایانی بود بر پرونده جنبشی موسوم به جنبش سبز. سید محمد خاتمی به همراه دیگر سران فتنه، در فتنه ای مشارکت کرد که همه ضد انقلاب داخلی و خارجی دست در دست هم سعی در براندازی نظام اسلامی گرفتند، اما نهایتا با خلق حماسه نه دی توسط مردم بساط فتنه گران برچیده شد.

گردآوری و تنظیم: گروه سیاسی.
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

۱ دیدگاه

  • ناشناس

    یسری اوباش حکومتی ریختن به مقدسات توهین کردن و پرچم آتش زدن به اسم جنبش سبز! راست میگن برای حفظ نظام شراب و ترک نماز هم واجب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.