کد مطلب: ۱۲۷۳ تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1401 / 13:44 ارسال نظر
چطور طرح مردمی سازی یارانه ها به نفع مردم تمام می شود؟

محاسبه دقیق برکات طرح مردمی سازی یارانه ها برای یک خانواده چهار نفره!

طرح مردمی سازی یارانه ها

مدتی است طرح مردمی سازی یارانه ها با هدف جلوگیری از قاچاق و توزیع عادلانه یارانه ها توسط دولت سیزدهم آغاز شده است. در این مطلب به بررسی این طرح و برکات آن پرداخته ایم.

مجله خبری روزلاگ: طرح مردمی سازی یارانه ها توسط دولت سیزدهم در حال انجام است و نوبت اول یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. اما در این میان منتقدانی وجود دارند که درباره طرح و هدف اجرای آن ابهاماتی دارند. در این مطلب به طور دقیق بررسی کرده ایم که چطور طرح مردمی سازی یارانه ها به کمک اقتصاد خانوارها خواهد آمد. با ما همراه باشید:

پاسخ به چهار سوال اساسی در مورد طرح مردمی سازی یارانه ها و گرانی های اخیر/ آیا این طرح در مجموع به نفع قشر ضعیف جامعه است؟

بیایید با هم حساب کتاب کنیم: دولت برای یک خانواد ۴ نفره سه دهک پایین داره ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه میده. تقریبا ۳۰۰ هزار تومنش رو باید ازش کم کرد چون این یارانه رو قبلا هم می دادند. پس در واقع خالصی دریافت یارانه این دهک که جدیدا اضافه شده، میشه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.

این خانواده چهار نفره اگر قبلا می خواستند ۲/۵ کیلو روغن دو شانه تخم مرغ ۴ بسته ماکارانی ۳/۵ لیتر شیر و ۴ کیلو مرغ و ۳ بسته پنیر بخرند باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان هزینه می کردند. اما با قیمت الان باید ۸۱۴ هزار تومان هزینه کنند. پس ما به التفاوت قیمت قبل با الان می شود حدود ۴۰۰ هزار تومان.

همانطور که قبلا گفتیم خالصی دریافتی یارانه این خانواده یک میلیون و سیصد بود حال با کم کردن این مابه التفاوت ۹۰۰ هزار تومان دیگر می ماند. (توجه داشته باشید که دولت یارانه مابه التفاوت را می دهد و قرار نیست این اقلام رایگان شود).

سوال: در طرح مردمی سازی یارانه ها برخی از کالاهای مرتبط با این اقلام اساسی نیز طبیعتا افزایش قیمت خواهند داشت. مانند بستنی شیرینی، کیک و کلوچه ها سس، جوجه کباب و… آیا گرانی این اقلام به قشر ضعیف فشار نمی آورد؟

پاسخ: خب در این صورت همچنان ۹۰۰ هزار تومان از آن یارانه ای که دولت پرداخت کرده است، هنوز باقی مانده. در این جا باید توجه کرد که اولا اقلامی مانند بستنی و شیرینی و جوجه کباب و کیک و شیرینی مگر در ماه چقدر تا الان توسط این قشر مصرف می شد؟ مگر ما نبودیم که اعتراض می کردیم که دهک های پایین حتی پول نان ندارند، پول خوردن مرغ ندارند و اسکلت مرغ می خرند! پس با این کار علاوه بر اینکه می توانند همه آن اقلام اساسی را دریافت کنند، می توانند از آن ۹۰۰ هزار تومان باقی مانده، اقلام دیگری که مرتبط بوده و گران شده است را تهیه کنند. همین قشری که قبل از این توانایی یک کیلو گوشت را هم نداشتند.

این را هم در نظر بگیرید که با این طرح قاچاق و احتکار هم دیگر سودی نخواهد داشت. و این اقلام در بازار، به قیمت آزاد است. وقتی قاچاق و احتکار نباشد، کمبود کالاهای اساسی را هم نخواهیم داشت چون کمبودها عمدتاً به خاطر این دو عامل بود. جلوی رانت هم گرفته خواهد شد و یارانه ها مستقیم به دست مردم می‌رسد نه به دست عده ای دلال و رانتخوار. پس این طرح قطعا به نفع قشر ضعیف جامعه و به ضرر قشر مرفه و ثروتمند جامعه است.

سوال: پس چرا همه دارند به این طرح (مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها) و قیمت ها اعتراض می کنند؟

پاسخ: برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه داشت.

اولاً: موافقان این طرح کم نیستند؛ جالب اینکه عقلای اصلاح طلب و اقتصاد دانان منتقد دولت هم در اجرای این طرح پشتیبان دولت هستند. از جمله آنها می توان به دکتر سعید لیلاز اشاره کرد که با حضور در خبرگزاری دولت _ایرنا_ دلایل موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام نمود. همچنین همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ارز ۴۲۰۰ و فسادآور بودن آن اذعان داشتند. بنابراین دراینباره وفاق کامل وجود دارد. منتها صدای مخالفان بلندتر است.

ثانیاً: هیچ طرح و برنامه ای خالی از نقد نیست و نسبت به این طرح هم انتقادات کارشناسی وجود دارد که طبعا با طرح آن توسط مردم و منتقدان، موانع و معایب آن مرتفع خواهد شد.

سوال: چرا در فضای مجازی، به جز سیاه نمایی و تحریف و دروغ تحریک احساسات چیزی دیگر نمی یابید. چرا نقدهای کارشناسی بین مردم دست به دست نمی شود؟!

پاسخ: چون دلالان، رانتخواران و معاندین نظام، نمی خواهند وضعیت اصلاح شود بلکه می خواهند وضع را خرابتر کنند. والّا اگر به جای این جک ها و توهین و تمسخرها و …، نقدهای عالمانه به مطالبه عمومی تبدیل می شد و به گوش دولت می رسید، چه بسا این طرح با نواقص کمتری اجرا می شد!

سوال: سابقه مسئولین نشان داده است که در مقام اجرا ضعیف عمل می کنند و نظارت درستی نمی شود و قیمت بقیه کالاهای غیر مرتبط با این اقلام هم افزایش پیدا می کند یا اینکه همین کالاهای اساسی بیشتر از آن چیزی که مصوب شده به فروش می رسد.

پاسخ: در این مورد دو نکته قابل توجه است:

یکی اینکه الان دولت، قوه قضاییه، مجلس، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، تعزیرات و ۹۵۰۰ نفر از بسیج، همه در این قضیه متحد شدند که بتوانند یک نظارت جدی و قوی داشته باشند. وظیفه ما مردم هم همین است که در این نظارت کمک کار باشیم و اگر تخلفی دیدیم گزارش کنیم، به مسئولینی که تازه سر کار آمده اند اعتماد کنیم و آن ها را مانند مسئولین دولت قبل ندانیم.

دوم اینکه اغلب کارشناسان می گویند این طرح مفید است و همه نگرانی ها در مقام اجرا و نظارت است. پس این یک ضعف و یک بیماری در اقتصاد کشورمان است که به هر حال باید درمان شود و نمی توان تا آخر اینگونه ادامه داد.

بله اگر نظارت ضعیف باشد قطعا طرح شکست خواهد خورد. پس همه کسانی که درد مردم محروم را دارند کمک کنند تا این طرح شکست نخورد. تبیین کردن برای دوستان و آشنایان و گزارش تخلفات کمترین کاری است که می توان در این زمینه انجام داد.

شماره تماس «۱۳۵» سازمان تعزیرات را برای گزارش گرانی به خاطر داشته باشید/ با گزارش گرانفروشی و هر نوع تخلف شما هم به دولت در اجرای موفق این طرح کمک نمایید.

منبع: کانال پاسخ دهی به شبهات و شایعات در فضای مجازی

آدرس کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در فضای‌ مجازی ??
https://chat.whatsapp.com/DAtezQI9dtCDIQPp5H9ff8

پیام رسان ایتا??
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
پیام رسان اینستاگرام
http://Instagram.com/pshobahat
پیام رسان روبیکا??
https://rubika.ir/porseshgar
پیام رسان بله??
https://ble.ir/porseshgar
پیام رسان تلگرام??
https://t.me/poorseshgar

پیام رسان سروش??
sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج

گردآوری و تنظیم: گروه اقتصاد.
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.