کد مطلب: ۳۲۴ تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398 / 15:09 ارسال نظر
نقد و بررسی عملکرد اصلاح طلبان در مجلس دهم!

نگاهی به عملکرد مجلس دهم!

عملکرد مجلس دهم اصلاح طلبان مجلس دهم فراکسیون امید مجلس دهم

تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم مدت زیادی نمانده است و ضرورت دارد عملکرد مجلس دهم به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. آیا عملکرد مجلس دهم قابل قبول است؟

مجله خبری روزلاگ: عملکرد مجلس دهم از حوزه های مختلف قابل بحث و بررسی است. اما آنچه مهم است، اینکه قبل از انتخابات، باید به دقت به عملکرد جریانات سیاسی اندیشید، و عزت کشور را در نظر گرفت. طبعا انتخاب نمایندگانی که به آرمان های انقلاب اسلامی اعتقاد نداشته باشند، و عزت کشور را با عملکردشان به ذلت تبدیل کنند! یا کسانی که امنیت کشور را فدای منافع شخصی خود نمایند، نتیجه ای جز آنچه در حال حاضر کشور با آن مواجه است نخواهد داشت.

البته روشن است که به قول معروف هیچکس نمی گوید ماست من ترش است! همه برای وطن تلاش می کنند و شعار می دهند. همه دغدغه جامعه و دین دارند. اما اهمیت ماجرا در شناخت جریان های سیاسی کشور است که در پس این شعارها نهفته است. اگر این جریانات با روشنگری رسانه ها و شخصیت ها شناخته شوند، و کارنامه و عملکردشان مورد بررسی دقیق قرار گیرد، بعضی از این جریانات و افراد خاص هیچگاه با وعده های زیبای انتخاباتی نمی توانند مخاطب خود را فریب داده و از آنها رأی بگیرند!

عملکرد مجلس دهم به طور کلی مورد رضایت جریان مردمی و انقلابی نیست و بعضی از فجایع سیاسی و فرهنگی که در این مجلس رقم خورده است، به نوعی تاریخی تلقی می شود! اگر در مجلس نهم تصویب ۲۰ دقیقه برجام را داریم که نتیجه آن، به اعتراف مسئولان دولت، «هیچ» و «صفر» بوده است، در مجلس دهم سلفی با موگرینی که به معنی واقعی کلمه موجب وهن مجلس شد!

در رابطه با سلفی حقارت که در مجلس دهم رقم خورد این جمله را از گاردین را بخوانید تا بدانید چه فاجعه ای توسط نمایندگان اصلاح طلب مجلس رقم خورده و متاسفانه به چه شکل در نشریات بین المللی انعکاس یافته است: «این افراد با تلاش بسیار سر و گردن خود را بالا و پایین می کردند تا بتوانند با موگرینی سلفی بگیرند.»

دیلی تلگراف هم درباره ذوق زدگی نمایندگان مجلس ایران نوشت: «تعدادی از نمایندگان مجلس ایران به دلیل رفتار غیرحرفه ای و خلافشان نمایندگی مورد انتقاد قرار گرفتند. آن ها در مراسم تحلیف روحانی، برای سلفی گرفتن با یک مقام زن اتحادیه اروپا عجلهٔ بسیاری به خرج دادند. موگرینی که روسری سفید و سبز بر سر داشت، از جمعیتی که دور او در پارلمان ایران حلقه زدند، غافلگیر شده بود.»

در بعد وظایف ذاتی نمایندگی هم مجلس دهم متاسفانه عملکرد قابل قبولی ندارد و البته با توجه به نتایج و عملکرد شورای شهر تهران در دوره تسلط کامل اصلاح طلبان بر این نهاد در سالهای اخیر، که رسما شهرداری تهران برای مدتی به حالت تعطیل درآمد! و پس از آن نجفی که از سوی مراکز اطلاعاتی کشور منع شده بود، با لجاجت اصلاح طلبان شهردار شد، و ماجرای قتل میترا استاد پیش آمد! و پس از آن هم شهرداری انتخاب شد که معتقد بود باید «مدیر وارد کرد!»، قابل حدس بود که چه عملکردی خواهد داشت.

خالقان سلفی حقارت با محوریت «حجت الاسلام» احمد مازنی در مجلس دهم

اصولا اصلاح طلبان، چه در سالهای که دولت های هفت و هشتم را در اختیار داشتند، و به اعتراف رئیس دولت اصلاحات، هر ۹ روز یک بحران! برای کشور ایجاد می کردند، چه بعدها که کرسی نمایندگی مردم را در مجلس ششم به دست آوردند، و دست به تحصن زدند و نامه جام زهر به رهبر انقلاب نوشتند، همواره به جای توجه به خواسته مردم و حل مشکلات ریز و درشت کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و…، به جار و جنجال های سیاسی پرداخته اند و نه تنها باری از مشکلات مردم کم نکردند، که اتفاقا مشکلات را خصوصا در حوزه اقتصاد عمق بخشیده اند! مانند دولت فعلی تدبیر و امید که با مدیریت جهانگیری آن وضعیت را برای دلار ایجاد کرد و حاصل عملکرد جمعی دولت هم گرانی روز افزون و افسار گسیخته است که در بخش مسکن، «آرزوی» خانه دار شد را به «رویا» تبدیل کرده و در بخش خودرو، قیمت پراید «فضایی» شده است!

در مجلس دهم هم اصلاح طلبان و لیست امید، به هیچ وجه کارنامه درخشانی ندارند. به نوشته پایگاه خبری تحلیلی بصیرت اصولگرايان هرچند پيروز انتخابات مجلس دهم در اسفندماه ۱۳۹۴ نبودند، اما توانستند فراکسيوني موثر در مجلس دهم تشکيل دهند که نقش‌آفرين باشد. با اين حال فراکسيون اقليت مجلس به حساب مي‌آمدند. لذا نگاه انتقادي اصولگرايان بيش از رقيب سياسي‌اش نسبت به عملکرد مجلس دهم است.

۱. فقدان کارآمدي لازم

صادق خليليان از وزير دولت دهم معتقد است: «مجلس دهم کارايي لازم را ندارد. مجلس هيچ طرح اساسي براي ريل گذاري سياست‌هاي کشور نداشت. نبايد نمايندگان دنبال رانت بوده و وکيل‌الدوله باشند. مجلس دهم نظارت کافي بر دولت ندارد.»

۲. ناتوان در حل مشکلات کشور

علي عباسپور طهراني‌فرد نماينده ادوار مجلس بر اين باور است که «از عملکرد مجلس دهم راضي نيستم فکر مي‌کنم اين دوره نتوانست آن مشکلاتي که کشور با آن دست به گريبان است را از نقطه نظر اقتصادي, حضور در صحنه و قوانيني که بتواند به خصوصي سازي و بخش خصوصي کمک کند بتوانند نقشي در ارتباط با پيشرفت علمي کشور و ارتباط با صنعت بازي کند و نهايتا اين نقش به طور کامل اجرا نشده, نمي‌خواهم بگويم به طور کامل اما در جمع راضي نيستم.»

۳. فقدان اراده کافي براي مبارزه با فساد

احمد توکلي اقتصادان مشهور کشور که سالها نماينده مجلس بود، معتقد است: «کل مجلس اراده و حساسيت کافي نسبت به مبارزه با فساد و اين‌گونه مسائل نشان نداد، چراکه مجلس دهم، مجلس ضعيفي بود و شايد اين ميزان ضعف در ميان ساير مجالس بي‌سابقه باشد.»

۴. نبود نظارت مطلوب و مؤثر بر عملکرد دولت

حجت الاسلام آقاتهراني عضو جبهه پايداري و نماينده پيشين مردم تهران در مجلس بزرگترين ضعف مجلس دهم را نبود نظارت مطلوب و مؤثر بر عملکرد دولت و وزرا دانست و گفت: نبايد طوري باشد که مردم فريادشان بلند شود. مجلس بايد داد و فرياد بزند و وزرا را به خط کند و اگر نشد، آنها را تغيير دهد، نترسيدن، ايستادن و توجه به دغدغه‌هاي مردم و نظارت صحيح از اولويت‌هاي مجلس است.

۵. ضعف در شفافيت

محمدمهدي زاهدي رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مسأله «شفافيت آراي نمايندگان» را مورد توجه قرار داد و گفت: «متأسفانه مجلس دهم در اين زمينه عملکرد خوبي نداشت و ما انتظار داشتيم مجلس به شفافيت آراي نمايندگان رأي دهد، اما اين کار را نکرد؛ البته بايد گفت که مسأله شفافيت تنها در ۱۰ درصد طرح ها و لوايح کاربرد دارد، زيرا ۹۰ درصد ديگر مسيرهاي مشخص خود را در کميسيون ها طي مي کند و فارغ از مسائل جناحي بدان رأي داده مي شود.» رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه يکي از مشکلات اساسي مجلس دهم اين بود که گاهي در آن اولويت هاي سياسي بر اولويت هاي منافع ملي غلبه پيدا مي کرد، عنوان داشت: «اگر شفافيت آراي نمايندگان به تصويب مي رسيد اين موارد به آساني در معرض افکار عمومي قرار مي گرفت؛ عدم تحقق اين موضوع به همان ضعف سيستم نظارتي مجلس بازمي گردد.»

نظر پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نسبت به پوشش چادر

۶. ضعف قانونگذاري و نظارت

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نگاه انتقادي تندتري دارد. وي با صراحت اعلام مي دارد که «بنده قصد سياه نمايي ندارم، اما در حقيقت مجلس دهم مي توانست در حوزه قانون گذاري اقدامات بهتر و کارآمدتري را داشته باشد.» عضو فراکسيون روحانيت مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: «با دقت در قوانيني که مجلس دهم آنها را تصويب کرده است، در مي‌يابيم که اين قوانين در اولويت‌هاي امروز کشور نيست؛ همچنين در حوزه کارشناسي هم نيازمند کارشناسي‌هاي جدي‌تري است.» وي به ضعف هاي نظارتي مجلس دهم اشاره و بيان کرد: «اگر مجلس فعلي از بعد نظارتي خود به خوبي استفاده مي‌کرد از بسياري از مشکلات کنوني جامعه جلوگيري مي‌شد؛ در يک نگاه کلي نمي‌توان گفت مجلس دهم نسبت به دوره‌هاي قبل موفق‌تر است.»

۷. ضعف مديريتي

حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر نگاه انتقادي خود را معصوف به مديريت مجلس کرده و معتقد است: «مجلس دهم قصد داشت تا در زمينه معيشت، اقتصاد و جلوگيري از تورم اقداماتي را انجام دهد، اما چون هيأت رييسه و رييس مجلس شوراي اسلامي داراي ضعف مديريتي بودند نتوانست به اهداف خود دست پيدا کند.» وي با اشاره به اينکه مجلس دهم نتوانست به جايگاه «صدر جدولي» دست پيدا کند، اظهار داشت: «از آن جهت که مجلس دهم داراي يک سري ضعف‌هاي مديريتي بود، دولت به حرف ها و تذکرات آن توجهي نداشت و به آنها عمل نکرد.»

۸. مجلس دهم؛ شعبه دوم دولت!

تندترين انتقادات را حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم دليجان و محلات دارد که با بيان اينکه اين مجلس عملکرد خوبي نداشته است، گفت: مجلس کنوني به شعبه دوم دولت تبديل شده است. وي با بيان اينکه برخي از نمايندگاني که در مجلس دهم حضور دارند از طرفداران دولت هستند، اظهار داشت: «آنها به جاي آنکه به وظيفه نمايندگي خود بپردازند و از حقوق مردم دفاع کنند، تنها به طرفداري از دولت مي‌پردازند؛ به بيان ديگر برخي نمايندگان با قيام و قعود دولت، قيام و قعود مي کنند و در سؤال ها و استيضاح ها هراسان هستند.» حجت الاسلام سليمي با تأکيد بر اينکه برخي نمايندگان با کپن دولت به مجلس آمده اند، ابراز داشت: «مجلسي که استراتژي و و راهبرد نداشته باشد دچار روزمرگي مي شود و بايد گفت که مجلس دهم به شدت دچار روزمرگي شده است.» عضو فراکسيون روحانيت مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه برخي از نمايندگان با رانت احزاب گوناگون و پول متمولان به مجلس آمده اند، عنوان کرد: «از آن جهت که اين نمايندگان وامدار برخي احزاب و يا متمولان هستند، نمي توانند به آساني موضع گيري داشته باشند.» وي در نهايت با صراحت اعلام مي‌دارد: «در سه دوره مجلسي که حضور داشته ام مي توانم بگويم ضعيف ترين مجلس، مجلس دهم است.»

۹. فاصله خروجي مجلس با نيازهاي مردم

حجت الاسلام مجتبي ذوالنور رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و رييس فراکسيون روحانيت مجلس شوراي اسلامي با ابراز تأسف از عملکرد مجلس گفت: «مجلس کنوني در تراز «فضائل ملت» نيست، از همين جهت نمي تواند منافع حقيقي و مصالح مملکت را به درستي تحقق بخشد؛ وقتي بدنه مجلس در تراز «فضائل ملت» نباشد، انتخابي هم که در آن بدنه انجام مي گيرد شايسته ملت نخواهد بود. حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: «البته ناگفته نماند که مجلس دهم کارهاي بسياري براي مردم انجام داده است، اما بايد گفت خروجي آن فاصله فاحش و آشکاري با نيازهاي واقعي جامعه داشته است؛ بنده معتقد هستم اين مجلس مي توانست فاصله خود را با نيازهاي حقيقي جامعه جبران و يا کم کند، اما هيأت رييسه مجلس در اين ناکارآمدي نقش بسياري داشتند.»

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.