کد مطلب: ۶۱۵ تاریخ انتشار: 4 اسفند 1398 / 13:02 ارسال نظر
پیروزی قاطع فهرست ایران سربلند:

رای ملت به منتقدان دولت

رای ملت به منتقدان دولت

روزنامه وطن امروز به تحلیل نتایج انتخابات مجلس یازدهم پرداخت و با تیتر رای ملت به منتقدان دولت علت رأی قاطع مردم به منتقدان دولت را واکاوی کرد.

مجله خبری روزلاگ: پیروزی قاطع جریان انقلابی در انتخابات مجلس یازدهم، در حقیقت رای ملت به منتقدان دولت بود. چراکه کارنامه بسیار ضعیف «دولت» و «مجلس» اصلاح طلب را مردم با گوشت و پوست و جان خود لمس کرده بودند. گرانی، بیکاری، تورم، کندی و پیری دولت، اشرافیت، فساد و… تنها گوشه ای از کارنامه دولت است که مردم در انتخابات مجلس یازدهم، با «نه» فصل تغییر را آغاز کردند و مجلس ناکارآمد را کنار زدند.

رای ملت به منتقدان دولت

روزنامه وطن امروز با تیتر رای ملت به منتقدان دولت نوشت: شمارش آرای مأخوذه در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی حاکی از پیروزی کاندیداهای جریان انقلابی است.

پیشتازی قاطع فهرست ایران سربلند براساس آخرین نتایج شمارش آرای تهران

با اتمام شمارش آرای مأخوذه در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بیشتر حوزه‌های انتخابیه، ترکیب کلی مجلس یازدهم مشخص شد و اصولگرایان تحت عنوان ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب در بیشتر حوزه‌ها به پیروزی قاطع رسیدند.

به گزارش «وطن امروز»، همانطور که انتظار می‌رفت، چند سال ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید مجلس و مدیریت شهری کلانشهرها و همین‌طور سوءتدبیرهای دولت روحانی که اوضاع آشفته اقتصادی فعلی را به دنبال داشت، موجب شد مردم تغییر کلیت مجلس را به‌ عنوان گام اول تغییر کلید بزنند. در عین حال علاوه بر تهران که تا لحظه تنظیم این گزارش اصولگرایان به پیروزی قاطع ۳۰ بر هیچ دست یافته‌اند، در اغلب حوزه‌های انتخاباتی در سراسر کشور نیز نیروهای اصولگرا و منتقد دولت موفق به کسب اکثریت آرا شدند.

شمارش آرای حوزه‌های انتخاباتی که در شهرهای کوچک از ساعت‌های پایانی روز جمعه آغاز شده بود، از بامداد روز شنبه و به دنبال پایان زمان رای‌گیری، در کلانشهرها هم شروع شد. بامداد روز شنبه و با پایان مهلت قانونی اخذ رای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فک پلمب و شمارش آرا در شعب اخذ رای با حضور عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی آغاز شد. اعلام نتایج انتخابات در شهرهای کوچک که از ساعات ابتدایی روز شنبه شروع شده بود، مشخص کرد مردم عزم خود را برای تغییر جزم کرده‌اند و این اصولگرایان بودند که با اقبال مردم مواجه شدند. اصلاح‌طلبان هم که در این دوره ابتدا ندای تحریم انتخابات را سر داده و در ادامه با چند لیست مختلف به صحنه آمده بودند، علاوه بر تهران در سراسر کشور با شکستی سهمگین مواجه شدند تا نتیجه عملکرد چندساله خود را به چشم ببینند.

دیروز همچنین سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد نتایج انتخابات حوزه تهران حداکثر تا روز یکشنبه اعلام می‌شود. سیداسماعیل موسوی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات نیز اظهار داشت: بسیار امیدواریم بتوانیم در روز شنبه اغلب نتایج حوزه‌های انتخابیه را جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی کنیم. کلانشهرها بویژه پایتخت می‌ماند که زمان بیشتری برای شمارش و تنظیم صورتجلسه صرف می‌شود. وی افزود: ان‌شاءالله فرمانداری‌ها قطعا با دقت کامل تلاش می‌کنند حداکثر تا روز یکشنبه نتایج را اعلام کنند.

چگونگی برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌هایی که شمارش آرا در آنها به پایان رسیده است، مشخص شد در برخی حوزه‌ها انتخابات‌ به دور دوم کشیده شده است. به گزارش ایسنا، انتخابات در برخی حوزه‌ها نظیر دهلران، میانه، لنجان، بیجار و سمیرم به دور دوم رفت که ۲۹ فروردین ۹۹ دور دوم انتخابات در این حوزه‌ها برگزار خواهد شد.
در حوزه‌هایی که داوطلبان حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح حوزه انتخابیه را کسب نکنند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود و به ازای هر کرسی، ۲ داوطلب با یکدیگر رقابت خواهند کرد یعنی اگر در حوزه‌ای ۲ کرسی وجود داشته باشد و هیچ داوطلبی ۲۰ درصد آرا را کسب نکرده باشد، ۴ داوطلبی که بیشترین آرا را کسب کرده باشند، در مرحله دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در این مرحله هر داوطلبی که آرای بیشتری کسب کند راهی بهارستان خواهد شد و دیگر شرط کف رای وجود نخواهد داشت. انتخاب‌کنندگان نیز اگر در مرحله اول هم رای نداده باشند، در مرحله دوم می‌توانند رای دهند اما افرادی که در مرحله اول در یک حوزه رای داده‌اند، در مرحله دوم هم باید در همان حوزه رای دهند. مدارک لازم برای رای دادن در مرحله دوم همان مدارک مورد نیاز در مرحله اول است.

زمان اعلام صحت انتخابات

در همین حال دیروز سخنگوی شورای نگهبان زمان اعلام صحت انتخابات را اعلام کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود نوشت: روز گذشته (جمعه) هزاران نفر از اعضای شبکه نظارتی شورای نگهبان، مردم و ناظران عزیز در تامین سلامت انتخابات و امانت‌داری آرای مردم مشارکت کردند. از همه آنها تشکر می‌کنم‌. نتیجه صحت انتخابات در حوزه‌های سراسر کشور پس از بررسی و جمع‌بندی گزارش‌ها اعلام خواهد شد. کدخدایی همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره تعداد گزارش تخلف مردمی در سامانه مردم ناظر منتشر کرد. متن این مطلب به شرح زیر است: سامانه «مردم ناظر» از ابتدای راه‌اندازی تا ساعت ۱۳ روز شنبه ۳ اسفند، ۲۶۳۸ گزارش مردمی دریافت کرده است که ۱۱۶۵ مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رأی‌گیری است. کارشناسان سامانه ۲۲۱ گزارش مستند و دقیق را برای بررسی و اقدام قانونی لازم به دفاتر استانی ارجاع داده‌اند.

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.