کد مطلب: ۹۳۵ تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399 / 13:07 ارسال نظر
چرایی انتشار خبر دروغ ازدواج اجباری در مجلس در رسانه های زنجیره ای!

دروغ طرح ازدواج اجباری در مجلس یازدهم!

طرح ازدواج اجباری ازدواج زندگی مشترک

ماجرا این است که دو سال قبل سایت پارسینه بدون نام متنی را منتشر کرد که اکنون پس از ۲ سال این متن با عنوان طرح ازدواج اجباری علیه مجلس یازدهم بازنشر شده است!

مجله خبری روزلاگ: مدتی قبل بود که خبر طرح ازدواج اجباری در مجلس مطرح شد و افرادی مانند فاضل میبدی، به واسطه نشر این خبر اقدام به توهین به مجلس و مردم کردند. اما آیا این خبر، یعنی طرح ازدواج اجباری در مجلس صحت دارد؟ با ما همراه باشید:

دروغ طرح ازدواج اجباری برای منحرف کردن افکار عمومی

زهره حسنی سعدی دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن مستقل دانشگاه تهران در خبرگزاری مهر نوشت: در شرایط و اوضاع سال‌های اخیر که تورم و رکود ناشی از سوءمدیریت، دست در دست هم اقتصاد کشور را بیمار کردند، حال و هوای ازدواج هم در کشور وخیم شد. بیکاری جوانان، قیمت سرسام‌آور مسکن و گرانی کالاهای اساسی زندگی ازجمله مشکلاتی بود که فکر ازدواج را هم برای جوانان سخت کرد. در کنار این شرایط اقتصادی، فرهنگ و برخی از سنت‌ها بیش‌تر از گذشته دست‌وپا گیر شد و کار را برای جوانان بسیار دشوار کرد.

هفت‌خوان رستم ازدواج را باید گذاشت در کنار اینکه سن بلوغ جنسی پایین آمده است و تجربه ازدواج دیرهنگام در جوانان متولد دهه شصت و تجردهای قطعی که در حال رقم خوردن است، جلوی چشمان جوانان دهه هفتاد است. شاید بتوان گفت ازدواج برای جوانان اساسی‌ترین نیاز محسوب می‌شود که در صورت تحقق آن به مسائل دیگری همچون کار و تحصیل پرقدرت‌تر بپردازند.

به‌علاوه اوضاع بد داخلی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی، حمله‌های دشمن به ازدواج را که به هر طریقی انجام می‌شود را هم باید اضافه کرد. از ترویج و عادی نشان دادن دوستی با جنس مخالف در فضاهای مجازی و ماهواره تا تلاش برای تصویب قانونی که حداقل سن ازدواج را بالاتر ببرند. درحالی‌که با همین شرایط آمار تجرد قطعی در کشور به چند صد هزار نفر رسیده است و میانگین سن ازدواج افزایش یافته است.

با این شرایط، جای خالی قانون تسهیل ازدواج که بیش از ۱۵ سال در مجلس خاک می‌خورد، بیشتر حس می‌شود. قانونی که اگر اجرایی شود و در صدر اولویت‌های مسئولین و مطالبات مردم قرار گیرد، گره از کار بسیاری از جوانان می‌گشاید.

دروغ طرح ازدواج اجباری برای منحرف کردن افکار عمومی(ماجرا این است که دو سال قبل سایت پارسینه بدون نام متنی را منتشر کرد که اکنون پس از ۲ سال این متن با عنوان طرح ازدواج اجباری علیه مجلس یازدهم بازنشر شده است!)

شایعه طرح ازدواج اجباری برای انحراف افکار عمومی

اما در این روزهای اخیر به‌جای آنکه در فضاهای مجازی صحبت از این قانون باشد، مسئله‌ای مطرح شد که ضد ازدواج است و از لحاظ روانی ضربه‌ای دیگر به مقوله ازدواج می‌زند. این طرح ذهنیت جوانان را نسبت به ازدواج از همین هم که هست سیاه‌تر می‌کند و آن چیزی نبود جز شایعه «ازدواج اجباری»!

برخی می‌گویند، کلمه اجباری هم با تمام بار منفی خود به این واژه اضافه شد تا تداعی‌گر کلیدواژه حجاب اجباری و سربازی اجباری باشد. همین کلیدواژه با سیاه‌نمایی نسبت به ازدواج، هشتگ ترند توئیتر شد! وجه تحمیلی بودن، آن‌هم در شرایطی که دولت برای ازدواج جوانان قدمی برنمی‌دارد، به‌شدت فضا را مسموم کرد و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد.

ماجرای دروغ پراکنی علیه مجلس یازدهم چیست؟

حال اینکه اصل ماجرا چیست و منشأ آن چیست، قابل‌تأمل است. این سخن را محمد ادریسی، سردبیر نشریه سراج طی پیشنهاداتی برای دولت و مجلس که به عنوان قوانینی برای ازدواج نوشته، مطرح کرده است. در بخشی از این پیشنهاد آمده است:

«اگر کسی بعد از سن ۲۸ سالگی از ازدواج امتناع کرد از او ربع درآمد کسب‌وکار و صنعت یا مالیات از تجارت او گرفته می‌شود و به آن‌ها که می‌خواهند ازدواج کنند و گرفتار فقر هستند داده می‌شود. به افرادی که اختیاری ازدواج می‌کنند! زمین و مسکن داده شود».

ماجرا این است که این متن را دو سال قبل سایت پارسینه بدون نام منتشر کرد. اکنون پس از ۲ سال این متن با ذکر نام و به‌عنوان طرح مجلس یازدهم انتشار یافت. درحالی‌که این مسئله، موضوع یادداشت ارسال‌شده به مجلس شورای اسلامی بوده است. درواقع می‌توان گفت متنی ساده در سایتی که اصلاً حرفش به مجلس نیز نرسیده است، این چنین در فضای مجازی غوغا کرد و جوی منفی برای ازدواج به وجود آورد.

نظرات کاربران درباره طرح ازدواج اجباری در رسانه زنجیره ای آفتاب نیوز(نظرات کاربران درباره طرح ازدواج اجباری در رسانه زنجیره ای آفتاب نیوز. این رسانه خبر کذب را منتشر کرده است، اما تا لحظه نگارش این مطلب، تکذیبیه آنرا منتشر نکرده است. چه کسی جوابگوی مخاطبینی است که خبر دروغ را خوانده اند؟ آیا این حرکات هماهنگ سیاسی در رسانه های خاص مغرضانه و هدفمند نیست؟)

فعالان مجازی به مطالبات اصلی بپردازند

بهتر است دغدغه فعالان مجازی و رسانه‌ای به‌جای آنکه ازدواج اجباری و نقد این حرف نامعلوم و غیرعقلانی، مطالبه تسهیل ازدواج جوانان باشد. در ضمن، تسهیل ازدواج جوانان، قانون لازم‌الاجرا است و پیشنهادی نیست که صرفاً در سایتی منتشر شده باشد.

دلیل به وجود آمدن این بحث‌ها نیز خلأ دغدغه‌مندی برای ازدواج جوانان است بنابراین سیاست‌گذاران و به‌خصوص مجلس یازدهم باید این قانون مهم را در اولویت قرار دهد تا از انتشار و سوءاستفاده از چنین نظرات غیرکارشناسانه جلوگیری شود.

تنظیم: گروه سیاسی
منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.