کد مطلب: ۹۸۰ تاریخ انتشار: 3 مرداد 1399 / 17:11 ارسال نظر
دلایلی برای برگزاری کنکور ۱۴۰۰ با دو نظام آموزشی!

کنکور ۱۴۰۰ را هم با دو نظام آموزشی برگزار کنید!

کنکور 1400

قرار بود کنکور ۹۹ آخرین کنکوری باشد که با دو نظام آموزشی برگزار می شود اما به دلایلی که در ذیل ذکر شده، لازم است کنکور ۱۴۰۰ هم با دو نظام آموزشی برگزار شود

مجله خبری روزلاگ: در این یادداشت به قلم برزو غفاری به شش دلیل برای برگزاری کنکور ۱۴۰۰ با دو نظام آموزشی پرداخته شده است. با ما همراه باشید:

قرار بود کنکور ۹۹ آخرین کنکوری باشد که با دو نظام آموزشی برگزار می شود اما به دلایلی که در ذیل ذکر شده، لازم است کنکور سال آینده هم با دو نظام آموزشی برگزار شود:

۱- به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا و لغو آزمون های آزمایشی، تعطیلی کلاس های کنکور، کتابخانه ها و فروشگاه های کتاب برای چند هفته و همچنین ابتلای بسیاری از داوطلبان یا اعضای خانواده شان به این بیماری، تعویق تقریباً دو ماهه برگزاری کنکور ۹۹ و… مطالعه داوطلبان کنکور که خیلی از آن ها هزینه زیادی هم برای آزمون های آزمایشی و خرید کتب کرده بودند دستخوش بی نظمی و بی برنامگی شد و این موضوع باعث آزار بسیاری از آنها شد و آن طور که انتظار داشتند برای کنکور سراسری آماده نشدند.

۲- اصلی ترین و مهم ترین دلیل برای برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ هم قیمت عجیب و غریب تمام اقلام و از جمله کتاب های کمک آموزشی است که حداقل بالای ۱۰۰ هزار داوطلب از ۴۰۰ هزار داوطلب نظام قدیم کنکورامسال را مجبور به تهیه کتب و منابع نظام جدید برای کنکور ۱۴۰۰ خواهد کرد. ملزم کردن همه داوطلبان به تهیه منابع جدید اتفاقاً باعث پروار شدن انتشاراتی ها و اصلاحاً مافیای کنکور خواهد شد که این موضوع بر خلاف شعارهای مسئولان امر است.

۳- قطعاً برگزاری کنکور برای دو نظام آموزشی (یک کنکور با دو نمونه سوال) از نظر نرم افزاری و سخت افزاری هزینه زیادی برای سازمان سنجش نخواهد داشت چرا که پیش از این و در حالت عادی هم برای جلوگیری از تقلب، کنکور با چند دفترچه سوال (اِی، بی ، سی ، دی و … با پس و پیش کردن گزینه ها و جابه جایی شماره تست ها) برگزار می شد. ضمناً یکی از مسئولان سازمان سنجش طی یک مصاحبه اعلام کرده “برگزاری کنکور با یک یا دو نمونه سوال برای این سازمان تفاوتی نمی کند”. حتی اگر این موضوع مستلزم دردسر و هزینه برای سازمان سنجش باشد به پای دردسر و هزینه چند میلیون تومانی که قرار است هرکدام از داوطلبان قدیم (و خانواده هایشان) برای تهیه منابع جدید کنند، نمی رسد.

۴- از آنجا که کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری کنکور سراسری ۹۹ مانده لازم است در مورد این موضوع سریعاً تصمیم گیری شود چرا که طبق قانون فعلی و برگزاری کنکور ۱۴۰۰ فقط با نظام آموزشی جدید، شاید بسیاری از داوطلبان نظام قدیم به ناچار ترجیح دهند انتخاب رشته کنند و همین امسال وارد هر دانشگاه یا رشته ای شوند. بماند که خود این موضوع باعث ناامیدی و بی انگیزگی آنها خواهد شد و در کیفیت تحصیل آنها در آینده تاثیر خواهد گذاشت و خود این امر یعنی تربیت متخصص کم سواد و بی انگیزه، در آینده باعث بار مالی برای کشور و خانواده ها خواهد شد.

۵- در کنکور سال گذشته یعنی سال ۹۸ برای اولین سال، شاهد برگزاری کنکور با دو نمونه سوال بودیم. البته داوطلبان حق انتخاب نظام آموزشی را نداشتند و اجباراً باید در همان نظام آموزشی خودشان شرکت می کردند. بعد از برگزاری کنکور ۹۸ اعتراضاتی مبنی بر ناهمسان بودن میزان سختی سوالات برای دو نظام شکل گرفت و داوطلبان نظام قدیم معترض بودند. اما برای کنکور امسال یعنی ۹۹ حق انتخاب نظام آموزشی به خود داوطلبان واگذار شد. اکثریت قریب به اتفاق معلمان و داوطلبان کنکور معتقدند از نظر حجم و کمیت منابع، شرکت در کنکور نظام جدید بهتر و راحت تر است. به بهانه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس ۲۰ درصد انتهایی کتاب های سال دوازدهم هم برای کنکور نظام جدید امسال حذف شد. به نظر می رسد سازمان سنجش قصد دارد با اِعمال این قبیل کارها داوطلبان نظام قدیم را به سمتی که دوست دارد یعنی شرکت در کنکور نظام جدید و کمرنگ کردن و کنار گذاشتن زودتر از موعد نظام قدیم سوق دهد. داوطلبان نظام قدیم به خاطر شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مدارس به این “ماجرای حذف ۲۰ درصد انتهایی کتاب های دوازدهم” که در وضعیتی عجیب علاوه بر دانش آموزان سال دوازدهم شامل پشت کنکوری های ۹۸ که فارغ التحصیل اند و کتاب ها را سال گذشته کامل آموزش دیده اند و کنکور ۹۹ سال دوم کنکورشان است، شده اعتراض چندانی نداشتند. می دانیم عدالت مطلق در هیچ جای دنیا در کار نیست و قوانین باید طوری نوشته شود که بیشترین قرابت را با عدالت داشته باشد. بالاخره داوطلبان پشت کنکوری نظام جدید هم اصطلاحاً موش ازمایشگاهی بودند و تمام تغییرات آموزشی در زمان آن ها اتفاق افتاد و حمایت از آن ها هم لازم است. اما به عنوان یکی از داوطلبان نظام قدیم و به نمایندگی از آنها، از سازمان سنجش، شورای سنجش و پذیرش دانشجو و نمایندگان مجلس تقاضا می کنم کنکور ۱۴۰۰ را هم با دو نظام آموزشی و به صورت عادلانه برگزار کنند تا حق ما هم ضایع نشود.

۶- تا کنون سابقه نداشت کنکور سراسری حتی یک روز به تعویق بیافتد حتی کنکور سراسری ۹۸ هم بعد از آن سیلاب های شدید در سراسر کشور و بی خانمان شدن خیلی از خانواده ها و علیرغم فشار نمایندگان مجلس سر موعد برگزار شد. اما کنکور سراسری امسال برای اولین بار به طور بی سابقه ای نزدیک دوماه به تعویق افتاد. سال گذشته و زمانی که کشور در شرایط عادی بود تصمیم گرفته شد کنکور ۹۹ آخرین کنکور دونظامه باشد اما به خاطر شرایط عجیب و غریبِ اقتصادی و از همه مهم تر شیوع کرونا وضعیت کشور غیر عادی شد. پس تصمیم گیری هم باید مطابق با این وضعیت غیرعادی باشد. نهادهای تصمیم گیر در مورد این موضوع باید سریعاً وارد عمل شده و داوطلبان نظام قدیم را از بلاتکلیفی درآورند. هم تعیین تکلیف درباره داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ و هم بحث “مثبت یا قطعی بودن تاثیر معدل” در این کنکور. یکی از انتقاداتی که به “شورای سنجش و پذیرش دانشجو” مطرح است همین دیر اعلام کردن تصمیماتی است که روی زندگی خیلی از داوطلبان تاثیر دارد. مثلاً چند سالی است که اعلام “قطعی یا مثبت بودن تاثیر معدل” در اواسط آبان ماه اعلام می شود. بماند که قطعی بودن تاثیر معدل در کنکورهای ۹۳ و ۹۴ چه حقی از خیلی از داوطلبان ضایع کرد و بالاخره با شکایت یکی از داوطلبان کنکور به دیوان عدالت در ماه های نزدیک به کنکور ۹۵ این قانون ناعادلانه لغو شد و معلوم نیست اگر شکایتی در دیوان عدالت مطرح نمی شد این بی عدالتی تا کی قرار بود ادامه داشته باشد. داوطلبان کنکور باید تا قبل از مرداد (یا شهریور امسال) یعنی تا قبل از انتخاب رشته، روش برگزاری کنکور در سال آینده را بدانند تا بر اساس آن برای زندگی و آینده تحصیلی خود برنامه ریزی کنند.

نویسنده: برزو غفاری
منبع: مجله خبری روزلاگ (roozlog.com)
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.