کد مطلب: ۶۴۲ تاریخ انتشار: 4 اسفند 1398 / 20:11 ارسال نظر
جناب «حجت الاسلام» مهاجری حداقل به نشریه خودتان نگاهی بیاندازید:

یادداشت مسیح مهاجری و دریغ از یک جو انصاف!

حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی

یادداشت حجت الاسلام مسیح مهاجری درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم در حالی منتشر شد که در آن هیچ اشاره به کرونا نشده است. حتی یک کلمه!

مجله خبری روزلاگ: مسیح مهاجری، در روزنامه جمهوری اسلامی (روزنامه نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی) سرمقاله نوشته است. مهاجری که سالهاست مدیرمسئول این روزنامه است با عنوان «هشدار بزرگ» به آمار مشارکت در انتخابات اشاره کرده و آنرا برای جمهوری اسلامی «هشداری بزرگ» تلقی کرده است!

تا اینجاری کار مشکلی نیست. اما در تمامی کلمات یادداشت «حجت الاسلام» مهاجری حتی یکبار و یک کلمه هم به ویروس «کرونا» اشاره نشده است! عجیب تر اینکه در این یادداشت حتی به «گرانی»، «بیکاری»، «تورم»، و «عملکرد مجلس دهم» هم هیچ اشاره ای نشده است! با این شرایط، می توان یادداشت ایشان را «منصفانه» داسنت و خود ایشان را «منصف» تلقی کرد؟ پاسخ با مخاطب:

شرایط کشور هنگام برگزاری انتخابات:

  1. ویروس کرونا در کشور شیوع یافته است. در قم ۲ نفر و در اراک ۱ نفر جان خود را از دست داده اند. سرتاسر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هشدار درباره «حضور» در مجامع عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است!
  2. مسئولان وزارت بهداشت و رسانه ملی بارها و بارها به مردم درباره راهکارهای پیشگیری از کرونا هشدار داده اند! حتی درباره نحوه حضور با «ماسک» در خیابان، مترو، دانشگاه و… هم مطالب فراوانی منتشر شده است!
  3. مدارس تهران و قم تعطیل می شود!
  4. رئیس جمهور جلسه فوق العاده برگزار می کند!
  5. شمار کشته شدگان بیماری کرونا به ۸ نفر می رسد!
  6. دانشگاه ها تا آخر سال (یک ماه) تعطیل می شوند! (البته دانشجویان تعطیل می شوند و کارمندان در بعضی از شهرها تا هنگام نوشتن این یادداشت باید سر کار خود حاضر شوند!)
  7. یکی از شهرداران کلان شهر تهران به کرونا آلوده شده است.
  8. محسن هاشمی خود را داوطلبانه قرنطینه می کند. احتمال مبتلا شدن وی وجود دارد!
  9. وزیر کشور در سخنرانی خود به مناسبت اعلام گزارش انتخاب به مردم، از مشارکت مردمی در شرایط «ویژه» کشور تشکر می کند!
  10. صفحه یک همه نشریات کشور مملو از خبر «کرونا» است! حتی روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشته است: ۹۸/۵ درصد از مبتلایان به کرونا درمان می شوند!
  11. شرایط کشور فوق العاده است و از قول محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام می شود که ممکن است «تهران» قرنطینه شود!
  12. در دنیا خبر شیوع کرونا همچنان خبر اول است. در ایتالیا کرونا ۲ نفر قربانی می گیرد!
  13. جام جم می نویسد: چقدر باید از کرونا بترسیم؟
  14. اعتماد همه صفحه را به کرونا اختصاص داده و می نویسد: کاسبان کرونا!
  15. پیمان طالبی مجری تلوزیون به شدت از محتکران ماسک گلایه می کند و خواستار برخورد قاطع مسئولان و گزارش مردم است!
  16. آفتاب یزد در صفحه نسخت خود تیتر بزرگ «مجاهدان کرونا» را انتخاب می کند!

همه جا خبر از کروناست. حتی یادداشت های اصلاح طلبان، که طبعا نتیجه انتخابات چندان مطبوع آنان نیست هم به این بیماری اشاره شده است. آنها نصاف به خرج داده اند! اما بغض جناب مهاجری این اجازه را نداده که حداقل به اندازه «نصف» خط به احترام خوانندگان این روزنامه منصف باشند و احتمال دهند که مردم به خاطر کرونا در انتخابات حاضر نشده باشند!

سخنی با «حجت الاسلام» مسیح مهاجری

جناب مهاجری! «حجت الاسلام» که باشی، یعنی باید بدانی که به خاطر هر خط و هر کلمه و هر عملت پاسخگو خواهی بود. نه در این دنیا! که «اسلام» می گوید هم در این دنیا و هم در آخرت!

جناب مهاجری عزیز! یادداشت شما ثبت شده است. تاریخ آن هم مشخص است. این یادداشت هم انتشار می یابد و تاریخ آن مشخص است. مردم هم هستند. طبعا این ریزش مشارکت، باید در انتخابت ۱۴۰۰ هم اتفاق بیافتد!

اما هم شما و هم نگارنده این سطور، به لطف الهی و به شرط حیات، خواهیم دید که شما مشارکت چشمگیر مردم، مثل همیشه، چطور «دشمنان» را ناامید می کند!

جناب مهاجری عزیز! به جای نگاشتن این مقاله طولانی، خوب بود به دو خط به طیف مطبوعتان می نوشتید که پس از ۷ سال دولت، ۴ سال مجلس و ۳ سال شورای شهر، چه «گُلی» به سر ملت زده اید! خوب بود از بیکاری و گرانی و تورم می نوشتید و راهکار ارائه می دادید!

مدیر مسئول نشریه وزین جمهوری اسلامی! خوب بود در یادداشت خود، یک کلمه هم از انتخاب «عجیب» و «قاطع» مردم هم سخن می گفتید! نکند همین ۴۳ درصد از ظن شما مردم نیستند؟

جناب مهاجری گرامی! خوب است بدانید نظریه دموکراسی در غرب، برای انعکاس برایند نظرات جامعه، مشارکت ۱۰ درصدی را کافی می داند! اما مردم «شهید پرور» ایران اسلامی، در حالیکه با خطر «ابتلا به کرونا» مواجه بودند، ۴۳ درصد در انتخابات شرکت کردند!

انتخابات البته به لحاظ شرعی واجب است. اما واجب کفایی! بنابراین نمی توان به کسانی که «احتیاط» کرده و از ترس ابتلا به کرونا، در «محفل عمومی» رأی گیری حاضر نشده اند خرده گرفت!

جناب مهاجری عزیز! یادتان باشد که ۱۴۰۰ در چشم برهم زدنی از راه خواهد رسید. انعکاس میزان مشارکت را در روزنامه وزین جمهوری اسلامی خواهیم دید! آنوقت یادداشت عذرخواهی نوشت شهامت می خواهد!

متن کامل یادداشت جناب مسیح مهاجری

به گزارش روزلاگ به نقل از فرارو حجت الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله این روزنامه با عنوان «هشدار بزرگ» نوشت:

با برگزاری انتخابات دوم اسفند، مجلس یازدهم نیز تا حدود زیادی شکل گرفت و در فروردین‌ماه با انجام مرحله دوم، ترکیب کامل آن مشخص خواهد شد. درباره این انتخابات، چند نکته را باید مورد تأمل قرار داد.

۱- در کشوری که انتخابات، راهکار شکل‌گیری مجلس قانونگذاری است وقتی مردم افرادی را به عنوان نمایندگان خود انتخاب می‌کنند، همه باید به انتخاب مردم احترام بگذارند و زمینه را برای انجام وظیفه آنان فراهم نمایند. پیشاپیش نباید درباره نمایندگان منتخب قضاوت کرد بلکه باید عملکرد آینده آن‌ها را معیار هرگونه قضاوت مثبت یا منفی قرار داد.

۲- درباره چگونگی برگزاری انتخابات و سلامت یا عدم سلامت آن اگر سخنی وجود دارد باید مراجع ذیصلاح قانونی به آن رسیدگی نمایند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد افرادی از داوطلبان نمایندگی مجلس با اقدامات خلافی از قبیل: توزیع مواد غذائی و دادن پول درصدد جمع‌آوری رأی برآمدند. این قبیل اقدامات، به سلامت انتخابات خدشه وارد می‌کنند و قطعاً باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند و درباره اقدام‌کنندگان تصمیمات قانونی اتخاذ شود.

۳- نکته مهمی که باید مسئولان نظام را حساس کند، فراتر از دو نکته قبلی است و آن اینست که میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم پائین بود. براساس اخبار موجود، این مشارکت اندکی بیش از ۴۰ درصد بود. در طول چهار دهه گذشته و در ۱۰ دوره انتخابات مجالس گذشته مشارکت مردم هرگز از ۵۰ درصد پائین‌تر نبود. پایین‌ترین مشارکت، مربوط به انتخابات مجلس هشتم بود که ۵۱ درصد اعلام شد. بدین ترتیب، مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم ۱۰ درصد از این نصاب پائین‌تر است. مسئولان نظام باید این کاهش هشداردهنده را یک زنگ خطر بدانند و به بررسی همه‌جانبه آن بپردازند. در تهران، مشارکت بسیار پائین‌تر بود، وضعیتی که برای مرکز جمهوری اسلامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

بی‌اعتنائی به پائین آمدن میزان مشارکت مردم در این انتخابات را نباید یک راهکار برای عبور بی‌خطر از کنار این هشدار و به فراموشی سپردن آن دانست. اگر گوش‌های مسئولین زنگ خطر‌ها را نشنوند، خطر برطرف نمی‌شود. توسل به توجیهات غیرموجه نیز بی‌فایده است. کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نباید به گردن دیگران انداخت. واقعیت اینست که عامل اصلی این ریزش، خودمان هستیم. هر روز که می‌گذرد، دافعه‌ها بیشتر و جاذبه‌ها کمتر می‌شوند. اکنون به جائی رسیده‌ایم که «شیفتگی خدمت» به حداقل رسیده و «تشنگی قدرت» در اوج است. اختلاف و تفرقه غوغا می‌کند و اشتغال به این امور فرعی، توجه به اصل، که خدمت کردن به مردم است، را به فراموشی سپرده است.

مقصر دانستن این جناح و تبرئه کردن آن جناح نیز مشکلی را حل نمی‌کند. جناح‌ها در عمل نشان داده‌اند که حفاظت از منافع خود را بر مصالح ملت و کشور و نظام و انقلاب ترجیح می‌دهند. بی‌تدبیری در برابر گرانی‌ها و ماجرای بنزین، بی‌عملی مجلس در برابر بحران‌ها و سازشکاری‌ها در مورد استیضاح وزرای خاطی، مربوط به هردو جناح است. این‌ها باضافه اِعمال «نظارت استسلاقی» عواملی هستند که میزان مشارکت را کاهش داده‌اند بطوری که حتی هزینه کردن شرع، خرج کردن شهدا و افراط‌های بی‌سابقه صداوسیما در تبلیغات هم نتوانستند افاقه کنند.

اگر از صاحب این قلم بپرسید پیام انتخابات مجلس یازدهم چه بود؟ در جواب خواهم گفت: یک هشدار بزرگ. هشدار به مسئولین که به جای جنگ قدرت به فکر مردم باشید و هشدار به جناح‌ها که منافع مردم و مصالح کشور و نظام را قربانی منافع خود نکنید. اگر به این هشدار‌ها توجه عملی شود، قطعاً میزان مشارکت مردم بالا خواهد رفت و دشمنان را وادار به عقب‌نشینی در تمام جبهه‌ها خواهد کرد.

روزلاگ: همانطور که مشاهده می شود در یادداشت جناب مهاجری یک کلمه به «شیوع کرونا» اشاره نشده است. همینطور هیچ اشاره ای به مشکلات ریز و درشتی که مسبب آن «دولت»، «مجلس» و «شورای شهر» است نشده و روشن است که جناب مهاجری نخواسته علیه طیف مطبوع خود حتی در حد چند کلمه چیزی بنویسد! البته جناب مهاجری جریانی را نمایندگی می کند که در جامعه درصد بسیار ناچیزی محسوب می شوند. چراکه اصلاح طلبان، به رغم همه انتقاداتی که به انتخابات وارد داشته اند، شکست را پذیرفته و به کارنامه دولت و مجلس نقد اشاره کرده اند. طبعا گذر زمان برای همین بخش از جامعه نیز همه چیز را مشخص خواهد کرد و در چشم برهم زدنی، انتخابات ۱۴۰۰ فراخواهد رسید. پایان.

نویسنده: احمد طحانی
منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.