کد مطلب: ۸۱۴ تاریخ انتشار: 17 اسفند 1398 / 18:15 ارسال نظر
گلوله‌های دشمن از توپخانه روانشناسان: جامعه متوجه شده بخش‌هایی از حکومت توانایی مدیریت ندارد!

گل به خودی شفقنا در گفتگو با یک روانشناس!

جنگ روانی

سایت تندرو شفقنا با تم مذهبی، به بهانه شیوع ویروس کرونا و از زبان یک روانشناس علیه حاکمیت اسلامی و کلیت نظام مطالبی منتشر کرده است.

مجله خبری روزلاگ: سایت خبری شفقنا که با محوریت علوم دینی و معارف اهل بیت علیهم السلام فعالیت می کند، متاسفانه از زاویه به مباحث سیاسی و حکومتی ورود می کند که خوانش مباحث سیاسی مطرح شده در این سایت برای مخاطب این تصور را به وجود می آورد که با سایتی تندرو و سیاسی مواجه است! با ما همراه باشید:

بر این اساس مشرق با تیتر: «گلوله‌های دشمن از توپخانه روانشناسان/ جامعه متوجه شده بخش‌هایی از حکومت توانایی مدیریت ندارد!» نوشت: فردی به نام مجید صفاری‌نیا که خبرگزاری شفقنا او را با عنوان “استاد روانشناسی اجتماعی و رییس انجمن روانشناسی اجتماعی” معرفی می‌کند؛ در مصاحبه با این خبرگزاری پیرامون ویروس کرونا اظهار کرده است:‌

«ما با پدیده ای به نام بیماری همه گیر کرونا روبرو هستیم و نمی توان از این پدیده جدی و مهم گذشت. احساس من این است که می‌شد با خردورزی و تفکر بیشتری پیش بینی کرد و زودتر از زمان اعلام شده مساله را مدیریت کرد. ولی ما در فرایند های بحرانی به دلایلی دچار مشکل هستیم. خطاهای شناختی ما فراوان است و مدیران ما معمولا به گذر روزانه توجه دارند و آینده نگری جایی در برنامه های ما ندارد. با اینکه برنامه توسعه و برنامه چشم انداز ارائه می کنیم ولی کمتر حرکتی برای رسیدن به آنها و اعتلای برنامه هایمان داریم. بنابراین بخشی از ماجرا به برنامه های مدیرتی ما بازمی گردد و بخشی به فقدان منابع مالی. همچنین سیاسی نگری موجود که متاسفانه باعث شده است در بسیاری از حوادث از جمله در این اتفاق با غفلت وارد عمل شویم.»

او همچنین تصریح می‌کند: فضای روانی جامعه سطح پایینی از اعتماد اجتماعی را در خود دارد. به واسطه بحران هایی که از ابتدای سال رخ داده است جامعه متوجه شده بخش‌هایی از حکومت توانایی مدیریت کردن این حوادث و اتفاقات را به نحو مقتضی نداشته است. بخصوص در حادثه سیل در ابتدای سال و در سیل لرستان و در زلزله کرمانشاه و سقوط هواپیما و… متوجه شدیم کمیته هایی تشکیل شده و گروههایی که برای اداره این موارد دور هم جمع می شوند هماهنگی لازم را ندارند و یا خطاهای شناختی زیادی مرتکب می شوند و تصمیمات بر مبنای آزمایش و خطا است و از تجربیات موفق کشورهای دیگر استفاده نمی شود، لذا این فضا مردم را بی اعتماد می کند و رویدادهای استرس زایی مثل شایعات و فرایند های روانی مشابه و اثر گذار فراوان است.

فضای عمومی کشور خاصّه از سوی برخی مراجع اجتماعی و رسانه‌ها که از اقلّ منطق و مطالعه هم برخوردار نیستند؛ ‌ سال‌هاست که مورد ایذا و حمله قرار دارد که فقط در ۲ برونداد آن شاهد بروز اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بعنوان پیش‌لرزه‌های «فتنه اقتصادی» بوده‌ایم.

ما قصد بیان این را نداریم که چه مرجعی مسئول ممانعت و برخورد با این قبیل اظهارات است اما مسلم آنکه در هیچ حاکمیتی در دنیا؛ از فرسوده‌ترین آنها تا پیشرفته‌ترینشان؛ هیچ مقام مسئولی نخواهد پذیرفت که اجازه دهد یک فرد در تریبون عمومی اعلام کند: “جامعه متوجه شده بخش‌هایی از حکومت توانایی مدیریت کردن این حوادث و اتفاقات را به نحو مقتضی نداشته است”!

در واقع؛ عقل عمومی و سپس منطق حاکمیتی هرگز اجازه شیوع چنین حرف‌های خطرناک‌تر از ویروسی را نمی‌دهد. زیرا همان عقل و همان منطق به روشنی می‌دانند که اثر شیوع چنین حرف‌هایی چه خواهد بود و به کجا ختم خواهد شد!؟

از سوی دیگر، گوینده این حرف‌ها در فضایی مدعی ناتوانی حکومت از اداره کشور شده که دارای بیشترین امنیت و کمترین مالیات پرداختی است. از بابت آزادی پس از بیان خود خیال راحت دارد و متوجه این حقیقت هم نیست که رخدادهایی مثل سیل و زلزله، اصابت غیر عمد و شیوع ویروس؛ هیچیک به توانایی حکومت ربطی ندارند و ایضا اشتباه و خلل موقت؛ یک رخداد طبیعی در تمام فرایندهاست.

ادعای فرد مذکور از وجه دومی هم قابل نقد جدی است و آن اینکه فرض بر صحت ناتوانی حکومت؛ ادعای او با کدام نظرسنجی، پیمایش میدانی و یا فرایند تحقیقی بدست آمده است؟

در واقع آیا صحیح هست که هر کس و ناکسی با یک فهم من‌عندی و متخلخل از شرایط کشور به صحنه بیاید و مقولاتی واهی و ناشی از دوره‌گردی در اینستاگرام را به “مردم” نسبت بدهد؟

گفتنیست طی سال‌های اخیر، متأسفانه تعدادی از افراد تحت عنوان روانشناس و جامعه‌شناس؛ تقلای فراوانی را در کاهش اعتماد عمومی مردم و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور داشته‌اند و حتی عنوان کرده‌اند که برای فهم این مقولات نیازی به کار مطالعاتی و عمیق هم نیست!

مسئله‌ای که حتما نیازمند روشنگری خواص و البته پیگیری امنیتی است. چه اگر این رخدادها اتفاقی بود حتما شاهد بیت‌الغزل بودن برخی کلیدواژه‌های خاص و ایضاً هماهنگی این کلیدواژه‌ها با آنچه فرماندهان فتنه اقتصادی در باب عام‌البلوی شدن و در آستانه انقلاب قرار گرفتن فضای ایران می‌گویند؛ نبودیم!

منبع: مجله خبری روزلاگ
استفاده از مطالب مجله خبری روزلاگ با ذکر منبع (www.roozlog.com) بلامانع است.

کپی کردن لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.